Kijkje in de keuken bij ‘Heilige Boontjes’ in Rotterdam inspireert DNN-leden 

In het voormalige politiebureau aan het Eendrachtsplein in Rotterdam is koffiebar en branderij Heilige Boontjes gevestigd. Hier maken en schenken jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt de koffie. De Stichting Heilige Boontjes wil deze ‘gassies en meissies’, die vaak een crimineel verleden hebben, re-integreren in de maatschappij en hen uitzicht bieden op een betere toekomst. Zo’n twaalf leden van Directeuren Netwerk Nederland namen onlangs een kijkje in deze bijzondere ‘keuken’. Dat leverde veel inspiratie en mooie (leer)momenten op. Zoals DNN-lid Roel Willemse (foto rechts) van Virtuele Helden het verwoordde: “Ik vond het een super inspirerende en interessante meeting. We hebben het altijd over het belang van persoonlijke groei. Bij dit initiatief zie je pas echt dat mensen groeien en tot bloei komen. Dat zijn voor mij echte helden. En ze hebben bovendien nog super lekkere koffie ook. Ik ben zelfs al een keertje terug geweest!…”

 

Heilige Boontjes is niet voor niets een voorbeeldorganisatie die ook al veel prijzen heeft gewonnen voor hun vooruitstrevende initiatief, waaronder de Heijn Roethofprijs eind 2017. Volgens Marco den Dunnen, politie-inspecteur en mede-oprichter van Heilige Boontjes, verdient iedereen een kans om te slagen op de arbeidsmarkt. “De jongeren waar wij mee te maken hebben, komen van de straat. Ze hebben veelal niets, zijn meer dan eens in aanraking gekomen met justitie, zijn verslaafd of hebben gewoon problemen thuis. Zij vallen vaak tussen wal en schip. Veel bedrijven hebben geen zin om ‘problemen’ binnen te halen en kiezen bij een sollicitatie voor kandidaten zonder strafblad of zonder ‘kras’. Het ontbrak dus aan een plek om jongeren wel een kans te bieden. Daarom ben ik samen met welzijnswerker Rodney van den Hengel in 2014 dit initiatief begonnen, bestaande uit een eigen koffiemerk met een branderij en een koffiebar. Dan zie je dat ze met wat sturing en beschutting een heel eind komen om hun gedrag te veranderen en deel uit te gaan maken van een team en uiteindelijk de samenleving. Wij bieden jongeren in de leeftijd tot 27 jaar echt werk, een tof product om neer te zetten en de mogelijkheid om door te leren. En natuurlijk gaat er hier en daar wel eens wat mis, maar vaak gaat het goed. Het merendeel van de jongeren die we tot nu hebben geholpen en begeleid, heeft inmiddels vast werk of een opleiding. Daar ben ik trots op.”

 

Persoonlijke ontwikkeling
Voor Roel was de keuze om deel te nemen aan het DNN-bedrijfsbezoek snel gemaakt. “Het concept Heilige Boontjes sprak mij enorm aan. Ik ga wekelijks naar DNN-bijeenkomsten en lunches, maar deze sprong er qua attentiewaarde toch wel bovenuit. De interesse hiervoor had ik vooral vanuit persoonlijke groei. Ik vond het interessant om te zien hoe ex-gedetineerden hun weg proberen te vinden richting de arbeidsmarkt, wat ze daarvoor moeten doen en soms ook laten. Het nastreven van doelen en het lekker in je vel zitten; daar zijn we bij Virtuele Helden ook mee bezig. We houden regelmatig ‘groei-gesprekken’ en investeren in persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers. Dat deden en doen we dus al, maar het Heilige Boontjes-initiatief is een mooi voorbeeld hoe het ook kan. Wat me vooral raakte, is de straatse manier waarop het Heilige Boontjes-team tientallen jongeren van de straat houdt.” Marco vult aan: “Het is inderdaad belangrijk dat je weet wat er speelt op straat en dat je de ‘straattaal’ spreekt. Vanuit onze achtergrond hebben we daar ervaring mee en die komt nu prima van pas.”

 

Aan vooroordelen heb je helemaal niets
Volgens Roel hebben de DNN-leden die er niet bij waren echt wat gemist. “Ik wil niet zeggen dat alle bedrijven nu per direct probleemjongeren moeten aannemen, maar het is wel een eye-opener dat deze jongeren met hulp en aandacht er echt iets van kunnen maken. Ze zijn geen ‘tuig van de richel waar nooit iets mee te bereiken valt’. Dergelijke vooroordelen bespeurde ik hier en daar. Ook dat is dus een leermoment: aan vooroordelen heb je helemaal niets. Mooi ook om te zien hoe die jongeren tijdens ons bezoek zich spiegelen aan ons. Laten we ons dan ook allemaal beseffen hoe goed we het hebben als ‘normale’ mensen/ondernemers. Als wij een dipje krijgen, kunnen we terugvallen op een dak boven ons hoofd, ons gezin of onze familie. Deze jongeren hebben geen vangnet en vallen meteen weer terug in het straatcircuit. Dat vraagt dus om flink wat lef en doorzettingsvermogen.”

 

Re-integreren en winst draaien
Marco was blij met het bezoek van DNN. “Het is altijd fijn en zinvol om te laten zien waar we mee bezig zijn. We hopen hiermee mensen te inspireren en te laten zien dat als je maar wilt, je alles kunt bereiken in Nederland. Niemand hoeft buiten de boot te vallen. En we doen het ook voor het ‘echie’. Het is niet zomaar een projectje. Hier op het Eendrachtsplein draait onze Heilige Boontjes BV, met zo’n twaalf jongeren op de payroll, winst. Onze koffie is bovendien verkrijgbaar in verschillende supermarkten. Daarnaast zorgt onze Stichting Heilige Boontjes ondertussen voor het reilen en zeilen rondom re-integratie van zo’n 21 jongeren. Het sociale oogmerk en winstoogmerk bijten elkaar niet; we hebben ze goed op elkaar afgestemd.”

Roel is nog steeds onder de indruk. “Ik laat geen mogelijkheid onbenut om ons bezoek en het Heilige Boontjes-initiatief te promoten binnen mijn netwerk. Ook tijdens DNN-sessies vertel ik erover. Dergelijke verhalen moet je gewoon delen.”