Ben Beckmann (47) is directeur van Prokonpack, de verpakkingsspecialist op het gebied van efficiënt verpakken, beschermen en vervoeren. In dit interview belichten we het stukje menszijn naast leiderschap. Waar houdt hij zich mee bezig naast zijn werk als directeur? Waar wordt hij vrolijk van en wat is zijn grootste droom?

Wie is Ben Beckmann?

Ik kom uit Eindhoven, ben getrouwd en heb twee kinderen van 15 en 17. Een bourgondisch levensgenieter en daarnaast op een positieve manier ondernemen, zijn twee eigenschappen die mij omschrijven. Zo ben ik een groot liefhebber van netwerken en persoonlijke ontwikkeling, één van de redenen waarom ik ben aangesloten bij Directeuren Netwerk. Ik ben iemand die gelooft in de mens en zie de kracht van de mens boven digitalisering staan. Daarnaast kom ik regelmatig in Italië omdat ik het leven, de mensen, het eten en de lekkere wijnen fantastisch vind.

Wat is jouw favoriete bezigheid naast werk?

Ik ben graag met mijn gezin en vrienden om samen te eten en goede gesprekken te voeren. Ook ben ik actief met het organiseren van carnaval, dat is één van mijn passies. Met vrienden vijf dagen lol maken is waar ik ieder jaar weer naar uit kijk.  

Welk boek dat je hebt gelezen raad je aan?

Think and Grow Rich van Napoleon Hill is een bijzonder boek. Het boek dateert uit 1937 en beschrijft het hebben van een doel in het leven en daar voorgaan. ‘Seize the life you want and achieve the success you’ve dreamed of’ is de filosofie van het boek. Er zou meer gekeken moeten worden naar de ontwikkeling van de mens: waar is de mens goed in en waar zit de kracht? Intern zijn wij ook veel bezig met onderzoeken hoe wij iemand het beste in een bepaalde rol kunnen wegzetten.

Wat wilde je later worden toen je nog een kind was?

Vroeger als jong mannetje wilde ik al de zaak in, school was namelijk niet zozeer mijn passie. Ik was veel meer bezig met werken, daar kreeg ik energie van. Sinds mijn 19e werk ik bij Prokonpack en uiteindelijk heb ik het bedrijf overgenomen van mijn ouders.   

Welke ontwikkeling vind je dat we in de gaten moeten houden?

Mensen willen het tegenwoordig anders doen wat betreft milieu. Wij krijgen vaak de opmerking van klanten “we willen een milieuvriendelijke verpakking”, maar wanneer is een verpakking milieuvriendelijk? De papieren draagtas, die wordt afgebeeld als milieuvriendelijk, wordt vaak één keer gebruikt en daarna bij het oud papier gelegd. Een plastic tasje, die in slechter daglicht staat, wordt juist vaker gebruikt. Niemand weet eigenlijk het goede antwoord. Een echte milieuvriendelijke verpakking is geen verpakking. Helaas is dat ook niet altijd handig. Uiteindelijk gaat het om de hele keten van een product, van productie tot gebruik. Dat is een ontwikkeling waar ook wij ons mee bezighouden.

Wat is jouw grootste droom?

Ik zou graag mijn bedrijf verder willen uitbouwen op basis van kennis en kwaliteit, en nog succesvoller worden om zo in de top 5 van Nederlandse verpakkingsspecialisten te komen. Wij zijn vooral bezig met een oplossing verkopen, en samen met een mooi team zetten wij grote stappen in de Nederlandse verpakkingsindustrie. Een tweede droom is om ooit handel te doen met Italië, zoals ik al vertelde is dat één van mijn favoriete bestemmingen.

Waar word je vrolijk van?

Ik word vrolijk van succes. Als we aan het eind van de maand een goede omzet hebben gedraaid, tevreden klanten hebben en plezier hebben gehad in het werk, dan is mijn maand geslaagd. We zorgen met zijn allen dat het bedrijf goed draait om zo weer positief en vol energie aan een nieuwe maand te beginnen.

Wat is jouw meesterplan als je een superheld zou zijn?

“Wie goed doet, wie goed krijgt” daar geloof ik in en daar heb ik het afgelopen jaar veel succes in gehad. Doe wat je zegt en geef aandacht aan dingen die belangrijk zijn. Check bijvoorbeeld af en toe bij elkaar in, gewoon even bellen en vragen hoe het gaat. Oprechtheid is daarin belangrijk. Iedereen is naar mijn mening te veel met zichzelf bezig in plaats van met een ander.

Vergelijk het plan dat je had toen je startte met je bedrijf, met het succes dat het nu is. Is je plan vanaf het begin gelijk gebleven, of heb je veel moeten bijsturen?

Ik heb het bedrijf van mijn ouders overgenomen, dus voor een deel groei je daar in mee. In die tijd waren wij niet van de plannen op papier, de handel kwam bij wijze van spreken ‘aanwaaien’. De laatste tijd ben ik bezig met nieuwe plannen maken. De afgelopen vijf jaar is de markt flink veranderd, denk aan de opkomst van digitalisering, mobiele telefoons en sociale media. Er is een andere soort druk in de wereld gekomen. Samen met een adviseur zijn we een visie aan het vastleggen voor het bedrijf, maar het zal geen vijf jaren plan worden aangezien de tijd zo snel verandert. Kortom, ja we maken plannen maar we stellen ze ook vaak bij.