Tijdens de Dutch Design Week was DNN te gast in het Kippen Kafee van Lei Willems .

Dutch Design Week (DDW) is een jaarlijks 9-daags evenement waarbij ruim 2400 designers hun ideeën en producten tentoonstellen op diverse lokaties in heel Eindhoven. DDW wordt ieder jaar bezocht door meer dan 250.000 bezoekers uit binnen- en buitenland.

WAT IS DE OVEREENKOMST TUSSEN ONDERNEMERS EN DESIGNERS?

Wanneer we een product van Apple kopen of een nieuwe auto weten we dat er een gewaardeerde designer achter het model zit. Maar wanneer we denken aan design binnen onze eigen ondernemingen vinden we die connectie vaak niet terug. ‘Design is duur en staat in ver van ons bed, is bovendien niet functioneel en tot slot zijn designers verre van commercieel.’ Genoeg redenen om geen raakvlak te hebben met het bedrijfsleven. Maar kloppen deze vooroordelen wel?

Tijdens onze lunch geven twee medeorganisatoren van de DDW, Fancy van der Vorst en Edwin Schenk, uitleg over de verbinding tussen design en business. Fancy is beleidsmedewerker van Gemeente Eindhoven en verantwoordelijk voor de creatieve industrie binnen de stad. Edwin is adjunct directeur van Capital D en verantwoordelijk voor Dutch Design Week.

We onderschatten hoe dicht creativiteit en design bij onze dagelijkse bedrijfsvoering staat. Bedrijven als ABN, Volvo, Philips, Illy, Maison van den Boer en Eneco zijn prominent aanwezig tijdens DDW, omdat zij verbinding zien tussen de nieuwe bedrijfsvoering en design. Nieuwe
ideeën worden vaak geboren in kleine communities en moeten tijdig worden ontdekt. Bovenstaande bedrijven stimuleren en faciliteren deze sector. Enkele aanwezige ondernemers bevestigen dat ze graag tijd uittrekken om DDW te bezoeken en zich te laten inspireren door willekeurige ideeën die voorbij komen.

Het business model van de gemiddelde ondernemer is gebaseerd op vakkennis en passie met als resultaat een verdienmodel om groei te voorzien en om eventueel personeel te kunnen betalen. De meeste designers hebben een business model waarin ze tevreden zijn om in hun levensbehoefte te kunnen voorzien en zich verder volledig toe te wijden aan hun creativiteit.

Dutch Design Week kan gezien worden als één groot scoutingsveld waar ideeën, uitvoerders en investeerders elkaar kunnen ontmoeten.

Onze gastheer, Lei Willems, creatief ondernemer BYLEI, vertelt dat creativiteit en design een onderdeel van je denkproces moeten worden om onderscheidend te zijn van andere concurrenten. Als voorbeeld haalt hij de wijnglazen aan die op tafel staan. Zijn visie? De glazen moeten mooi zijn én moeten lekker drinken. De concurrent heeft efficiëntere glazen die makkelijk te reinigen zijn en goed te stapelen, maar… ze drinken niet zo lekker. Door andere glazen te gebruiken is als positief effect de wijnconsumptie sterk toegenomen en de verkoop van bier met 40% gereduceerd.

Ook de aankleding van het Kippen Kafee en de grafische vormgeving hieromheen ,van dit tijdelijke project is onderscheidend. Dit hoeft niet duur te zijn, maar kost vooral aandacht. Maar je maakt wel het verschil!

Voorbeelden van succesvolle ideeën uit de Design Regio zijn de Phonebloks van  Dave Hakkens
En Aditive Industries van Daan Kersten en Jonas wintermans die 3-D printing in de B-to-B bereikbaar hebben gemaakt. ( Het kleine broertje van Shapeways )

kippenkaffee

In het tempo van de hedendaagse innovatie, vervullen wij de behoefte aan inspiratie en sparring doormiddel van kwalitatief en kleinschalige bijeenkomsten voor directeuren.

UITGELICHT //BLOG

Ons netwerk is continu in beweging.

Via deze inside pagina brengen we graag verhalen van onze eerdere evenementen onder de aandacht. Het doel is simpel: u vertellen wat er nu gebeurt aan die lunchtafel, u inspireren en proberen verder te brengen.