“Goede software essentieel voor slagkracht onderneming”, zegt Hermen Heinen, Enrise

 

IT als primair proces in je bedrijf? Dat lijkt misschien een tikkeltje overdone als je auto’s bouwt, simkaarten verkoopt of handelt in potten verf. “Klopt”, zegt Hermen Heinen, directeur van software-ontwikkelaar Enrise én lid van Directeuren Netwerk. “Maar goede en juist werkende software zijn wel cruciaal om het primaire proces optimaal te ondersteunen. Niet alleen voor interne processen, maar juist voor de aansluiting op de buitenwereld. Ondernemers moeten zich meer bewust worden van het belang van IT in hun bedrijfsvoering. En wij helpen ze daarbij graag op weg.”

 

IT als core business

Volgens Hermen is er een revolutie aan de gang als het gaat om software-ontwikkeling. “James Governor van het toonaangevende bedrijf Redmonk zegt hier het volgende over: ‘het enige duurzame concurrentievoordeel voor bedrijven in een tijd van ongekende technologische vooruitgang is het hebben van talentvolle ontwikkelaars’. Kijk maar naar bedrijven als Netflix, Uber en Booking.com. Voor deze merken is IT dé core business. De software is zowel het product als de service en moet elke dag de concurrentie aangaan met andere aanbieders. Zij slagen daarin. IT is voor hen een enabler in plaats van een kostenpost.”

 

IT is geen kostenpost, maar een investering

“Het is geen kwestie van eventjes wat doen met IT. Als er geen businesscase zit achter je IT-investering, dan moet je het niet doen. Elke uitgave aan IT zou verantwoord moeten worden in een gekwantificeerde hypothese, die je vervolgens meetbaar uitrolt en controleert op behalen van ROI. Als het een juiste, doordachte, goed uitgekristalliseerde investering is, wegen de IT-baten altijd op tegen de IT-kosten. Zo niet, dan is het gewoon een slechte investering.”

 

IT een prominente plaats geven binnen de bedrijfsvoering; waarom eigenlijk?

“Op de vraag waarom bijvoorbeeld een autohandelaar met 12 medewerkers of een ander mkb-bedrijf IT een prominente plaats moet geven binnen de bedrijfsvoering kan ik het volgende antwoorden: de consument verwacht vandaag de dag een totale digitale experience. Autohandelaren zijn er genoeg, maar een autohandelaar waar je via een meegeleverde app het onderhoud van je auto kunt inplannen of waar je als ‘autozoekende’ een echt goede search experience krijgt, of een autohandelaar die op basis van de restwaarde van je huidige auto en toekomstig onderhoud je een aanbod doet voor een nieuwe auto: die zijn er niet zoveel. Maar dat zijn dus wel de bedrijven waar een ‘digital native’-consument zaken mee wil doen.”
IT naar een hoger niveau brengen; hoe dan?

“Ondernemers die binnen hun organisatie IT naar een dusdanig niveau willen brengen om zo met hun product en diensten de concurrentie voor te blijven, kunnen ‘even kort door de bocht’ het volgende doen:

 

  • Processen optimaliseren
  • Stel cross functional teams samen, waarin business vertegenwoordigd is.
  • Zorg voor kortcyclisch werken, zodat communicatie en oplevering optimaal zijn.
  • Zorg voor een mandaat binnen het team om keuzes te mogen maken.
  • Vermijd vendor lockin, ofwel; wees vrij om te werken met wie en wat je maar wilt.

 

  • Techniek op orde hebben
  • Zorg voor een goede schaalbare IT-infrastructuur.
  • Gebruik zo min mogelijk legacy systemen, dus geen oude computersystemen en bijbehorende software hanteren.
  • Vermijd maatwerk binnen standaardproducten. Maatwerk moet altijd als losse, goed door te ontwikkelen en te onderhouden laag bovenop standaardproducten en -systemen liggen.

 

Vanzelfsprekend kunnen wij ondernemers ondersteunen met het optimaliseren van hun interne IT-processen en het bouwen aan oplossingen. Wij geven bedrijven handvatten, zodat ze uiteindelijk zelf ermee aan de slag kunnen.”

 

IT-uitdagingen voor het mkb: competitief blijven en slim investeren

“Een van de uitdagingen voor het mkb is competitief te blijven en die digital experience te bieden die de consument verlangt: intuïtief en zonder uitval. Maar het is juist ook een mooie tijd die volop kansen biedt, want door slim te investeren en handig gebruik te maken van alles wat al binnen de open source community is gebouwd kun je als mkb’er dezelfde digital experience bieden als een multinational. Voor een consument maakt naam of faam niet meer uit, dus het mkb is echt weer in staat om de gevestigde orde uit te dagen. Kijk maar naar de challengers van deze tijd: simpel.nl, mijndomeinauto.nl, Budgetenergie, Catawiki en Picnic.”

In het tempo van de hedendaagse innovatie, vervullen wij de behoefte aan inspiratie en sparring doormiddel van kwalitatieve en kleinschalige bijeenkomsten voor directeuren.

UITGELICHT //BLOG

Ons netwerk is continu in beweging.

Via deze inside pagina brengen we graag verhalen van onze eerdere evenementen onder de aandacht. Het doel is simpel: u vertellen wat er nu gebeurt aan die lunchtafel, u inspireren en proberen verder te brengen.