Martijn_DSF7991

“Aan het eind van het jaar ben je al snel geneigd om nieuwe plannen en ideeën over de jaarwisseling heen te tillen. Dat komt wel, denk je dan. Dat is zo’n ingesloten patroon. Eerst die jaarcijfers op orde en daarna de rest. Zo dacht ik er eerst ook over. Maar ik ben tot het besef gekomen dat je niet vroeg genoeg kunt beginnen met vooruitkijken om het nieuwe jaar succesvol te starten. Eigenlijk moet je al in november of december beginnen te zaaien. Wat worden de nieuwe doelen en welke doelen moet ik bijstellen?”

 

Zelf maak ik bijvoorbeeld een lijstje met aandachtspunten voor het nieuwe jaar die kunnen bijdragen aan succes. Wat is bijvoorbeeld relevant voor mijn klanten, wat raakt ze, en vooral: hoe kan ik daar effectief op inspelen? Zo meet ik succes af aan het enthousiasme van mijn klanten en de bijdrage die ik persoonlijk of anderen binnen mijn bedrijf daaraan met kennis, kunde en samenwerking hebben geleverd. Niets is mooier voor een ondernemer dan het delen van de successen van jouw klanten. Zeker als je met hen een langdurige, wederzijds respectvolle relatie hebt opgebouwd. Daarmee enthousiasmeer en inspireer je niet alleen andere klanten of prospects, maar ook je medewerkers.

 

Volg actuele ontwikkelingen

Ook op mijn lijstje staan actuele ontwikkelingen waar niet alleen ikzelf mee te maken krijg, maar ook mijn klanten, zoals de nieuwe, strengere privacywetgeving waaraan alle organisaties zich vanaf 25 mei moeten houden. In mijn omgeving constateer ik dat veel bedrijven het voor zich uit hebben geschoven. Ook hier zie je dan weer een ietwat afwachtende houding. De IT-specialist zal het allemaal wel op orde hebben, zo wordt er gedacht. Maar het gaat in dit geval om meer dan IT-data-security. Het gaat om beleid en hoe je met persoonsgegevens omgaat. En volgens mij speel je daarin als directeur/ondernemer een belangrijke en verantwoordelijke rol.

 

Verzamel en integreer klantdata

Een succesvolle start creëer je niet alleen door extra focus net voor en na het nieuwe jaar. Sommige thema’s zijn doorlopend actueel, waaronder het efficiënt en effectief gebruiken van social media, het zo nodig actiever naar buiten treden, de inrichting van je marketingactiviteiten. Maar ook automatisering, een goede schaalbare IT-infrastructuur, het verzamelen van ‘klantdata’ – ook actueel natuurlijk met de nieuwe privacywet – en integratie van die data. Zeker binnen de wat grotere bedrijven zijn afdelingen vaak eilandjes die allemaal wel iets doen met data of IT, maar waar er geen samenhang is. Dergelijke  interne processen moet  je integreren en optimaliseren om daar voldoende rendement uit te halen.

 

Zoom uit

Als ondernemer ben je geneigd om vooral te kijken naar wat er binnen je bedrijf gebeurt. Logisch, daarvoor ben je ondernemer. Maar het is ook goed om ‘naar buiten te kijken’. Zo heb ik mezelf gedwongen, zeker in het begin van dit nieuwe jaar, om uit te zoomen. Bewust te kijken naar het bredere plaatje, kijken hoe andere collega-ondernemers zaken aanpakken, daarmee in gesprek te gaan en me gevraagd en ongevraagd te laten adviseren. Daar blijf ik scherp van. Met een frisse blik en nieuw opgedane kennis kun je bestaande processen en zakelijke deals binnen en van je bedrijf evalueren, bijsturen en waar nodig anders aanpakken. In het kader van advies heb ik me aangemeld voor nlgroeit, waarbij ik me laat coachen door een ervaren mentor die met me meekijkt en helpt bij het realiseren van kwantitatieve en kwalitatieve groei. Zeker in het mkb-segment waar wij opereren, is het realiseren van schaalvoordeel erg belangrijk.”

 

Martijn van Pelt, directeur Interpulse

 

Over Martijn van Pelt

Martijn van Pelt is directeur van Interpulse in Leiden. Interpulse is een full-service dienstverlener op het gebied van ICT. De kracht van het bedrijf zit ‘m in het aanbieden van een totaalpakket aan diensten (advies en beheer) en systemen (software en hardware). “Wij helpen organisaties succesvoller te zijn door de slimme inzet van technologie.” Martijn is ruim drie jaar lid van Directeuren Netwerk Nederland.