Frank Ingenbleek, directeur van iRecruit, weet hoe je personeel het beste kunt werven

 

“Veel mkb-bedrijven plaatsen vaak een vacature zonder vooraf goed in kaart te hebben gebracht wat ze nou precies willen. Het werven van de juiste mens voor de juiste plaats begint met een goede interne inventarisatie van de personeelsbehoefte”, zegt Frank Ingenbleek, directeur van iRecruit in Breda. “En commitment van de recruiter die kennis van zaken heeft”, voegt hij er nog even aan toe. Frank gaf 14 september tijdens de ‘Duik in het diepe’-bijeenkomst op het fraaie Landgoed Bergvliet in het Brabantse Oosterhout tips & tricks voor het werven van personeel. Met de nodige feedback, discussie met en vragen van de aanwezigen in een ontspannen atmosfeer zorgde dit volgens Frank absoluut voor een event dat voor herhaling vatbaar is.

 

Volgens Frank hoeft het werven van personeel helemaal niet duur of tijdrovend te zijn. “Dat heb ik ook uitgelegd tijdens het event. Als je maar precies weet waar je behoefte ligt. Tip 1 is dus: weet wat je wilt, welke positie je wilt invullen en wat de gewenste kerncompetenties moeten zijn van de kandidaat. Dat vraagt om een goede interne inventarisatie. Die kun je zelf uitvoeren of laten uitvoeren. Bijvoorbeeld door een bevlogen recruiter in te schakelen die de branche kent, het bedrijf kent en kennis heeft van de functies. Deze recruiter richt desgewenst het volledige werving- en selectieproces in en voert dit uit voor de opdrachtgever. Alles open en transparant en op basis van een goede samenwerking. Dus meer als partner dan als leverancier. Na een dergelijke inventarisatie kun je vervolgens veel gerichter een duidelijk functieprofiel en een wervende vacaturetekst maken die kandidaten enthousiasmeert en aanspoort om te reageren. Met dergelijk maatwerk bespaar je tijd en kosten en haal je de juiste persoon in huis.”

 

Wees creatief

Wat ook naar voren kwam tijdens de bijeenkomst is dat mkb-bedrijven over het algemeen niet uitblinken in creativiteit als het gaat om het werven van personeel. “Dat is tip 2: wees creatief! Je kunt rechttoe rechtaan een vacaturetekst plaatsen. Die kan natuurlijk ook werken. Maar voor sommige branches helpt het om het wervingsproces wat creatiever aan te kleden. De IT-markt is daar een goed voorbeeld van. Er zijn heel veel vacatures voor IT-personeel, maar in Nederland is er momenteel een tekort aan IT’ers. Dan moet je dus creatief zijn en de juiste snaar zien te raken. Bijvoorbeeld via een spel voor de IT-branche waar kandidaten een oplossing moeten bedenken voor een complex IT- vraagstuk. Op die manier werden mensen getriggerd door iets dat dicht bij hun werk en passie ligt”, aldus Frank.

 

Stel de juiste vragen

Na een goede wervende vacaturetekst of een creatieve wervingsactie waarop kandidaten hebben gereageerd, is het tijd voor de gesprekken met degenen die het beste voldoen aan de gestelde eisen. Frank: “Je wilt natuurlijk de juiste keuze maken uit degenen die op gesprek komen. Dat vraagt om een eerlijke vergelijking van de geselecteerden. Daartoe, en dat is tip 3, is een goede voorbereiding nodig, waarbij het gaat om het stellen van de juiste vragen. Die vragen moet je dus aan alle kandidaten stellen om een gelijkwaardige beoordeling mogelijk te maken. Opdrachtgevers die ons inschakelen vinden het soms lastig om aan de ene kant hun bedrijf te ‘verkopen’ en aan de andere kant kritisch te beoordelen of een kandidaat wel of niet past bij hun organisatie. Belangrijk is dan een duidelijke functieverdeling in de gesprekken, waarbij de opdrachtgever zich richt op zijn/haar bedrijf en de inhoud en de recruiter bepaalt of het klikt. Zo maak je de juiste keuze en verklein je de kans op een mismatch.”

In het tempo van de hedendaagse innovatie, vervullen wij de behoefte aan inspiratie en sparring doormiddel van kwalitatieve en kleinschalige bijeenkomsten voor directeuren.