Werner Jentjens (57) is CEO van Natusor, een bruisend bedrijf gespecialiseerd in het ontwikkelen en vermarkten van hoogwaardige voedingssupplementen en natuurlijk verzorgingsproducten. In dit interview belichten we het stukje menszijn naast leiderschap. Waar houdt hij zich mee bezig naast zijn werk als CEO? Welk boek leest hij graag? En met wie zou hij wel eens een ontbijtje willen eten?

Wie is Werner Jentjens?

Veertien jaar geleden ben ik begonnen met ondernemen, daarvoor was ik vertegenwoordiger van gezondheidsproducten in loondienst. Ik ben vader van Meike en Bart, vriend van Esther en een groot muziekliefhebber. Vroeger speelde ik een instrument, tegenwoordig luister ik graag naar muziek, met als doel nieuwe muziek ontdekken.

Wat is jouw favoriete bezigheid?

Muziek is een groot onderdeel in mijn leven. Zo bezoek ik veel concerten en dan het liefst in verschillende steden om er meteen een city trip aan te hangen. Ook reis ik graag, vaak zijn dat wat kortere tripjes in verband met werk, maar op korte termijn willen mijn vrouw en ik graag naar Hong Kong en onze dochter opzoeken tijdens haar stage op Curaçao.

Welk boek dat je hebt gelezen raad je aan?

Als we op vakantie zijn dan probeer ik altijd wel een paar boeken mee te nemen om te lezen. Een echte aanrader is Normale Mensen van Sally Rooney. Het boek vertelt het verhaal van twee jonge mensen die uit verschillende milieus komen en bij elkaar op school zitten. Ze zijn aangetrokken tot elkaar, maar verliezen elkaar uiteindelijk uit het oog. Na jaren komen ze weer samen. Een mooi intiem verhaal.

Wat wilde je later worden toen je nog een kind was?

Ik wilde geschiedenisleraar worden. Mijn hele familie komt uit het onderwijs dus ging ik logischerwijs ook het onderwijs in. Ik heb drie jaar op de lerarenopleiding gezeten, maar daar ben ik uiteindelijk mee gestopt omdat ik een te korte spanningsboog had. Ik was snel afgeleid en wilde graag dingen ontdekken.

Welke ontwikkeling vind je dat we in de gaten moeten houden?

Wij leveren aan de retail en deze staat erg onder druk. Traditionele retail verplaatst zich razendsnel naar online retail: je moet gebruik maken van social media en influencers, want die bepalen vaak welk product in de spotlight staat en daardoor het meest verkocht wordt. Wij zijn bezig met de transitie van traditionele naar online retail. Daarnaast is gezondheid een hype, consumenten zijn steeds meer bezig met gezond leven dus qua gezondheidsproducten zitten wij erg goed. Er zijn namelijk verschillende markten, mogelijkheden en verkoopkanalen. Een goede markt om in de gaten te houden.

Is er iets dat je leuk vindt, dat niemand weet, omdat het wellicht een beetje vreemd is?

Ik wil altijd de eerste zijn die nieuwe muziek ontdekt. Mijn dochter is ook erg bezig met muziek en ik probeer haar altijd een beetje af te troeven. Een kleine strijd over wie als eerste de nieuwste muziek ontdekt.

Met welk dier vergelijk jij jezelf, en waarom?

Ik vergelijk mijzelf wel eens met een wolf: ik ben een kuddedier maar ook een leider, iemand die erg op zijn mensen let. Een wolf is ook een sierlijk dier dat constant in beweging is. Wij moeten ook in beweging blijven om een goede marktpositie te veroveren, een belangrijk doel op dit moment. We zijn bezig om ons terrein af te bakenen en te jagen op een prooi. Dat zijn kenmerken van zowel een wolf als een ondernemer; we zitten niet graag stil.

Wat is je grootste droom?

In de Nederlandse markt, met name de retail kant, zitten wij aardig op schema om door te groeien naar een nummer één positie. Maar wat echt een droom zou zijn, is om te gaan ondernemen in het buitenland. We zijn op dit moment bezig met vooronderzoek, zo willen wij kijken of we kunnen handelen met Polen. Daarna is het een droom om stappen te zetten in Scandinavië, omdat het qua beleving, mensen en wetgeving zeer geschikt is. We doen ons best om deze droom werkelijkheid te laten worden.

Met wie zou jij wel een keer een ontbijtje willen eten?

Om het in de muzieksferen te houden, zou ik graag een keer willen ontbijten met de heren van Tinlicker. Zij zijn twee Utrechtse dj’s die constant met muziek bezig zijn. Ik zou het interessant vinden om te horen hoe zij de ontwikkeling vanaf hun platenstudio naar internationale acts ervaren.