Marit Klooster is de directeur/mede-eigenaar van Ruigrok NetPanel. Dit is een marktonderzoeksbureau met expertise in kwalitatief en kwantitatief onderzoek, zowel online als offline. Waar houdt zij zich mee bezig naast haar werk als directeur? Waar krijgt zij energie van? En wat is haar grootste droom?

Wie is Marit Klooster?

Mijn naam is Marit Klooster en ik ben vrouw, moeder, dochter, partner, collega en directeur. Ik ben getrouwd en heb twee zonen in basisschool leeftijd. We wonen met ons gezin in Amsterdam West, in een heerlijk huis met tuin. Ik houd van de mentaliteit van de grote stad: anoniem, maar ook betrokken en divers.

Ik kom uit een ondernemersgezin uit Enkhuizen, mijn vader had een palingrokerij en ik werkte daar vanaf mijn 13e in de viskraam. Na baantjes in de horeca en reisbranche en mijn studie Communicatiemanagement aan de Hogeschool Utrecht ben ik als stagiair bij Ruigrok NetPanel begonnen. Inmiddels ben ik daar directeur/mede-eigenaar. Ruigrok NetPanel helpt organisaties betere beslissingen te maken door hun klanten een stem te geven. Veel organisaties zeggen dat zij hun klant centraal zetten, maar spreken hun klant eigenlijk nauwelijks. Wij zetten marktonderzoek in om die klanten een stem te geven; we gaan met ze in open gesprek of vragen ze hun mening via een vragenlijst met ons te delen. De resultaten vertalen we naar impactvolle inzichten, waarmee onze opdrachtgevers relevanter voor hun klanten kunnen worden. En dus succesvoller. 

Waar krijg jij energie van?

Ik krijg energie van buiten zijn: het strand op, het bos in of skiën. Dat zou ik het liefst elk jaar drie keer doen (en soms lukt dat ook 😉). Ook krijg ik energie van enige druk op de ketel: als ik een tandje bij moet zetten om alles voor elkaar te krijgen ben ik op mijn best. Mijn collega’s geven me ook energie: ik vind het super om met zo’n club verschillende gedreven mensen te werken. Dat we samen onze opdrachtgevers verder helpen.

Wat is je grootste droom? 
Privé: een paar weken met ons gezin met een camper door Canada trekken en daar hiken, mountainbiken, skiën en surfen.

Zakelijk: dat we ons bureau in de toekomst als zelfstandige organisatie met onze kenmerkende cultuur kunnen overdragen aan de volgende generatie.

Welke tip zou jij iedereen mee willen geven?
Wees je bewust van de bubbel waar je in leeft. Onbewust gaan we ervan uit dat anderen ongeveer hetzelfde willen, verwachten, denken als wij zelf. Maar dat is zo niet waar! Je omringt je met mensen waarmee je op één of andere manier op dezelfde golflengte zit. Dat betekent dat jullie allemaal ongeveer hetzelfde in het leven staan. Er zijn alleen zoveel golflengtes. Om met je bedrijf succesvol te zijn moet je die andere golflengtes ook (ver)kennen. Begeef je letterlijk tussen je doelgroep en ga met ze in gesprek.

Wat is jouw levensmotto/quote?
Men lijdt het meest van het lijden dat men vreest. Mijn nuchtere West-Friese inborst heeft me al ver gebracht. Een belangrijk aspect daarvan is, is dat ik me pas zorgen maak op het moment dat de problemen er ook echt zijn. Daarvoor is het koffiedik kijken en kun je niets concreets doen.