“Gewoon tevreden klanten? Welnee, fans heb je nodig!”

 

“Met gewoon tevreden klanten schiet je weinig op. Fans heb je nodig, want die bevelen je aan, zijn trouw en minder prijsgevoelig. Bovendien denken ze graag met je mee en hebben ze het beste met je voor”, zegt marketingexpert en bestsellerauteur Jos Burgers. Maar hoe kom je dan aan die fans? “Je moet de verwachtingen van klanten overtreffen. Dat is niet eenvoudig, maar zeker niet onmogelijk. Dat toon ik aan in mijn nieuwste boek ‘Eén fan per dag’ en licht ik toe tijdens de Meet the Expert-meeting van Directeuren Netwerk op 4 april in Kasteel Maurick in Vught”, aldus Jos. Voor al zijn fans licht hij nu alvast een klein tipje van de sluier…

 

Mochten sommige directeuren het niet weten; wie is Jos Burgers?

“Ik ben spreker, auteur en een marketingman pur sang. Per jaar verzorg ik zo’n honderdvijftig presentaties, seminars en workshops, gebaseerd op de inhoud van mijn boeken. Ik houd mijn publiek graag een spiegel voor. Laat mensen anders kijken naar hun werk, hun klanten en hun collega’s. Humor is daarbij een belangrijk wapen. Net als het gebruik van praktijkvoorbeelden.”

 

Die praktijkvoorbeelden spelen dus ook een rol in je nieuwste boek ‘Eén fan per dag’?

“Absoluut. Ik laat aan de hand van praktijkvoorbeelden zien dat je elke dag het verschil kunt maken. Niet door je hele bedrijfsvoering op zijn kop te zetten, maar gewoon door relatief kleine dingen. Je kunt iemands dag vaak al bijzonder maken door een klein, simpel gebaar, een beetje extra aandacht of een praktisch advies. Dan heb je gegarandeerd een fan erbij. Zelfs de tandarts die gaatjes maakt, kan er een fan bij krijgen. Niet door extra vullingen, maar gewoon met een vriendelijk en belangstellend praatje. Praatjes vullen wel degelijk gaatjes! Mijn boek is dus geen stappenplan, maar een aaneenschakeling van praktijkvoorbeelden en verschillende manieren om van klanten fans te maken.”

 

Voor wie is het boek ‘Eén fan per dag’ bedoeld?

“Ik heb het geschreven voor bevlogen mensen die betrokken zijn bij hun werk, die er plezier aan beleven om klanten belachelijk goed te helpen en daar eerder vandaag dan morgen mee aan de slag gaan. Echt een boek dus voor de leden van Directeuren Netwerk!”

 

Kan ieder bedrijf er dagelijks een fan bij krijgen?

“Natuurlijk, waarom niet? Ik weet dat het bij veel organisaties geen gewoonte is om van klanten fans te maken. En zeker niet dagelijks. Dat blijkt ook wel in de praktijk. Ik stel mensen in de zaal weleens de vraag: wie heeft er onlangs nog van een klant een fan gemaakt? Voorzichtig gaan er dan hooguit een of twee handen de lucht in. Hoe je dan fans maakt? Dingen doen die een klant niet verwacht. Fans krijg je door kleine dingen, zoals extra aandacht, een praatje, een aardigheidje. Doorbreek patronen. Doe eens gek. Of bel een klant eens op, nadat je een probleem voor hem of haar hebt opgelost, met de vraag of het probleem echt helemaal opgelost is, of dat er wellicht nog vragen zijn.”

 

En waarom dagelijks? Is een fan per week niet genoeg?

“Eenmaal per dag moet je van een klant een fan maken. Het werkt helaas niet om te zeggen: in de toekomst maak ik waar mogelijk fans van mijn klanten. Door jezelf zo’n specifiek doel op te leggen, creëer je een probleem in plaats van een oplossing. En schuif je zaken vooruit. Probeer dus dagelijks patronen te doorbreken, klanten te verrassen en verwachtingen te overtreffen. Leer jezelf een nieuwe gewoonte aan op weg naar een fan per dag. Uit de veranderkunde weten we dat je het beste hele kleine stapjes kunt zetten, ofwel: ‘too small to fail.”

 

Nog een tip om van klanten fans te maken?

“Maak eens een uitzondering op wat je normaal voor klanten doet. Wat dat is, verschilt natuurlijk per onderneming en branche. Wees creatief. De rest van de dag doe je gewoon wat je altijd doet: je werk!”

 

 

Ook een fan per dag erbij? Meld je snel aan!

 

Ook weten hoe je een fan per dag erbij krijgt? Meld je dan hier direct aan voor onze inspirerende ‘Meet the expert’-meeting met Jos Burgers op 4 april in Vught. Mis het niet!

In het tempo van de hedendaagse innovatie, vervullen wij de behoefte aan inspiratie en sparring doormiddel van kwalitatieve en kleinschalige bijeenkomsten voor directeuren.

UITGELICHT //BLOG

Ons netwerk is continu in beweging.

Via deze inside pagina brengen we graag verhalen van onze eerdere evenementen onder de aandacht. Het doel is simpel: u vertellen wat er nu gebeurt aan die lunchtafel, u inspireren en proberen verder te brengen.