Marketing-expert Igor Beuker weet wat je moet doen om alive & kicking te blijven!

 

Hoe overleef en groei je in het tijdperk van het Digitaal Darwinisme? Ofwel: hoe benut je de innovatieve kansen en trends van deze tijd optimaal? Wordt het aanpassen of uitsterven? Marketing- , media- en innovatie-expert Igor Beuker weet precies wat je moet doen om ‘alive & kicking’ te blijven. Hij adviseerde topmerken als Nike, Amazon en Unilever en toont aan de hand van zijn ervaringen de do’s and don’ts voor ondernemers. Tijdens de Meet the Expert-meeting op 8 februari in Utrecht neemt hij ons mee in zijn energieke en inspirerende innovatieve wereld vol opportunities. We spraken hem vooraf.

 

Om te beginnen: wie is Igor Beuker?

“In een tijdsbestek van dertig jaar werd ik uit letterlijk en figuurlijk uit het betaald voetbal getrapt. Ik ontwikkelde me van niet meer welkom op de universiteit tot een radicale marketing visionair en een moderne ondernemer met meerdere exits op zijn naam. Een prominent spreker in het internationale sprekerscircuit met ruim 1.000 keynotes. En vooral een vechter met een limitless mind. Onmogelijk bestaat niet in mijn ogen. Opgeven? Nooit! Mijn levensmotto is ‘a winner is a dreamer who never quits’. Dat heb ik geërfd van mijn grootouders. Die hebben me opgevoed toen ik er op jonge leeftijd alleen voor kwam te staan. Ik weet wat ik moet doen om te overleven.”

 

Hoe kom je aan de bijnaam Math Man?

“Met reclame win je een kwartaal, met innovatie een decennium. In een van mijn populairste keynotes ‘Mad Men vs. Math Men’ laat ik zien hoe de Nike’s en Coca-Cola’s groot zijn geworden met reclame en miljarden mediabudget. En laat ik de Math Men-generatie zien: Tesla, Uber en Alibaba. Die realiseren exponentiële groei, niet met reclame, maar met trendgedreven innovatie. Hierdoor werd ik op conferenties en Twitter een aantal keer trending topic als ‘Math Man in a World of Mad Men’.”

 

Wat wil je bereiken?

“Mijn doel in het leven is mensen inspireren met het idee dat technologie ons kan helpen om meer goed te doen. Met technologie kunnen we ziektes genezen, het klimaat redden, kennis delen en gelijkwaardige kansen bieden voor iedereen op deze planeet. Of op Mars. Mijn grote droom is van science fiction realiteit maken.”

 

We bevinden ons in het tijdperk van Digitaal Darwinisme. Wat houdt dat in?

“Ik kan vanuit mijn dertig jaar ervaring de noodzaak niet genoeg benadrukken. We bevinden ons nu op een cruciaal moment in onze geschiedenis – een keerpunt voor de wereld. We zitten midden in de vierde industriële revolutie. Deze revolutie ontwricht bedrijven in elke industrie in ieder land. Overal ter wereld valt mij op dat ondernemers de snelheid en impact van deze revolutie gigantisch onderschatten. Experts noemen het ook wel het tijdperk van Digitaal Darwinisme: aanpassen of uitsterven. Digitaal Darwinisme is het fenomeen waarbij trends, technologie, moderne consument en maatschappij zich sneller ontwikkelen dan bedrijven überhaupt kunnen bijbenen. Het is een lot dat overheden, instituten, bedrijven en bijna alle corporate organisaties bedreigt in hun functioneren en bestaansrecht. Vandaag, morgen en in de onvoorspelbare toekomst. Met reclame alleen kun je in dit tijdperk niet meer overleven of groeien.”

 

Hoe blijven ondernemers up-to-date? Wat zijn de gevolgen als ze dit niet doen?

“Up-to-date blijven, blijkt in de praktijk erg lastig en dat komt, omdat we mensen zijn. Iedereen wil innoveren, maar niemand wil veranderen. We zien de trends vaak niet. We denken dat een trend een hype is die wel overwaait. We denken dat trends niet relevant zijn voor onze industrie. We zijn onzeker over de ROI van innovatie: is er wel return on investment?

Als new breed trendwatcher keer ik het om. Ik laat de andere ROI van innovatie zien: de Risk of Inaction. Wat gebeurt er met je bedrijf, je omzet en winst als je niet op tijd innoveert?”

 

Je opent de ogen van bedrijven?

“Ik laat naast cases en voorbeelden van ROI van innovatie ook voorbeelden zien van Risk of Inaction: BlockBuster, Kodak, Free Record Shop, Nokia en natuurlijk ook V&D. Verder maak ik Math Man trend forecasts voor bedrijven. Hierin maak ik korte business cases: wie van je bestaande concurrenten investeren al in bijvoorbeeld Virtual Reality (VR)? Hoeveel? Wat betekent dat voor jouw businessmodel de komende 1-5 jaar? En… hoeveel geld investeren Google, Amazon, Alibaba en Facebook in VR? Welke VR-startups kopen ze? Wat betekent dat voor jouw business? Trends maken de toekomst voorspelbaar en tastbaar. Die forecasts en cases maak ik.”

 

Toekomstbestendig worden, hoe doe je dat?

Marketing used to be an art, now it is a science. Dit tijdperk vraagt dus om radicale marketinginnovatie. Het roer moet om. Digitale transformatie betekent mensen aannemen met andere skills. De CMO kan het niet meer alleen in het digitale tijdperk. Corporate bedrijven anno nu hebben een Chief Digital Officer (CDO) nodig, een Chief Information Officer (CIO) en een Chief Technology Officer (CTO). En naast skills ook mensen met de willingness to change. Innovatie is géén afdeling, maar een cultuur. Zeker in een tijdperk waarin de enige constante factor verandering is. Het mkb, met minder budget dan corporates, heeft één schaap met vijf poten nodig. Iemand die digitale marketing en technologie snapt. Iemand die de rol CDO – CIO – CTO kan combineren. Kijk naar retail. Men moet concurreren met bijvoorbeeld Amazon, Zalando en Bol.com. Dat vraagt om andere kennis en kunde op het gebied van technologie en digitale marketing.”

 

Tips van Igor Beuker om je concurrentiepositie te vergroten

 

  1. Volg de trends:

Verzilver trendgedreven innovatie en business trends in het juiste tempo.

 

  1. Kies de juiste strategische weg

Digitale transformatie, organisatie, skills en cultuur drastisch aanpassen.

 

  1. Investeer in marketing

Aandacht is alles. Personalisatie, CRM, loyaliteit, service en content, producten, diensten en aanbiedingen op maat. Niet alleen reclame, maar innovatie. Voeg waarde toe.

 

  1. Investeer in POE media

Investeer in Paid – Owned en Earned media. In dit tijdperk kun je nog wel media kopen, maar aandacht niet meer. Aandacht moet een bedrijf verdienen.

 

  1. Ga met de tijd mee!

‘Hou de millennials te vriend! Ze swipen je merk in één keer voorgoed uit hun leven als je digitale presence onder de maat is. Investeer dus in content, in eigen kanalen, mobiel, e-commerce, Artificial Intelligence, gamification, Internet of Things, Virtual Reality, Big-Data, CRM, Omnichannel, video, YouTube, Instagram en social media.

 

  1. Go big, go niche or go home

Je bent de grootste, de goedkoopste, biedt de beste service of wees uniek. Stuck in the middle is a dead man walking.

 

 

Blijf ook up-to-date en verzilver nieuwe businesskansen! Meld je snel aan!

Ook weten wat je moet doen om te overleven en nieuwe businesskansen te verzilveren? Meld je dan hier direct aan voor onze inspirerende ‘Meet the expert’-meeting met Igor Beuker op 8 februari in Utrecht. Mis het niet!

In het tempo van de hedendaagse innovatie, vervullen wij de behoefte aan inspiratie en sparring doormiddel van kwalitatieve en kleinschalige bijeenkomsten voor directeuren.

UITGELICHT //BLOG

Ons netwerk is continu in beweging.

Via deze inside pagina brengen we graag verhalen van onze eerdere evenementen onder de aandacht. Het doel is simpel: u vertellen wat er nu gebeurt aan die lunchtafel, u inspireren en proberen verder te brengen.