Op dinsdag 21 januari 2014 was ik te gast bij ‘Big Improvement Day’ georganiseerd door Winkelman Van Hessen lid van Directeuren Netwerk.
De Big Improvement Day (BID) is hét platform voor inspirerende ontmoetingen, vernieuwende inzichten en grensoverschrijdende samenwerkingen. BID staat in het teken van beweging heeft als doel Nederlandse professionals een podium te bieden voor het gezamenlijk verbeteren van de BV Nederland.

De dag werd geopend met de ‘Kroonrede’ door Marc de Hond over duurzaamheid. Deze speech maakte zoveel indruk op me dat ik hem hier integraal publiceer.

Leden van de BIG IMPROVEMENT DAY.
Om te beginnen neem ik u mee naar 2006. Bioscoop Tushinsky.
Ik zie de documentaire “An Inconvenient Truth” van Al Gore, over de opwarming van de Aarde. Ik zie in razend tempo smeltende poolkappen, waardoor het zeeniveau steeds verder stijgt. In een animatie laat Gore zien hoe half Nederland daardoor in de nabije toekomst onder water zal komen te liggen.

Deze film opende mijn ogen. Ik was nooit zo met ‘het milieu’ bezig, maar hier kon ik niet omheen: onze manier van leven pleegt roofbouw op de Aarde. Hier moest acuut wat aan gedaan worden! Dus ik kocht spaarlampen, zette de thermostaat omlaag en ik ging vegetarisch eten.

Ik verwachtte dat deze documentaire massale verandering in gang zou zetten. Duurzaamheid zou de komende jaren ongetwijfeld HET belangrijkste verkiezingsthema worden. Zeker in ons lage landje onder zeeniveau.

Maar het bleef stil. Er gebeurde… nagenoeg niets.
Nu, acht jaar later houdt de politiek zich nog steeds bezig met geneuzel over de AOW-leeftijd, JSF’s, de 3% norm, en Kamervragen over komkommernieuws.

Wij vieren de heetste juni, juli, en augustussen ooit – alsof dat feestelijke mijlpalen zijn – in plaats van trieste symptomen van een planeet die door ons toedoen uit koers is geraakt.

Hoe goed het met ons gaat, meten we in EURO’s. Verdienen we in het ene jaar wat minder dan het jaar ervoor, dan noemen wij dat crisis.

We zijn verslaafd aan onze welvaart. Wij zijn junkies die altijd méér willen. Plofkippen, megastallen, benzineauto’s, kolencentrales, plastic tasjes, AL die plastic tasjes. We verpulveren het tropisch regenwoud, spuiten straks chemische troep in de grond voor Schaliegas, en ruilen onze perfect werkende iPhone 5 in voor een net iets betere iPhone 5s.

We zijn besmet met het ‘ik-wil-meer’-virus. Ooit kwam het ‘ik-wil-meer’-virus overwaaien uit de Verenigde Staten en veroverde het West-Europa. Op steeds meer andere plaatsen op Aarde raken mensen erdoor geïnfecteerd; consumenten in opkomende industrielanden als China, India en Brazilië volgen ons voorbeeld: ook daar verrijzen nu vinex-wijken. En net als bij ons rijden daar steeds meer mensen met hun eigen benzine-slurpende auto naar de supermarkt, proppen thuisgekomen hun koelkast vol, om vervolgens aan het eind van de week de te veel gekochte boodschappen weg te gooien wanneer de uiterste houdbaarheidsdatum is verstreken.

Ik gun ieder mens op aarde uiteraard een vrijstaand huis met zwembad, een auto, twee-komma-vijf kinderen, een hond, drie maaltijden per dag en vier vliegvakanties per jaar. Maar er is simpelwel niet genoeg ruimte, en er zijn niet genoeg grondstoffen om zes miljard, of straks tien miljard mensen allemaal elk jaar weer, steeds weer MEER te geven.

Het is logisch een beetje MEER te willen. Voor jezelf, je gezin, je bedrijf, je gemeenschap, je land. Maar hoe kan je nou echt genieten van jouw ‘beetje MEER’ als dat ten koste gaat van het welzijn van een ander. Of die ander nou hier leeft, of elders, of die ander nou nu leeft of in de toekomst, of die ander nou twee benen heeft, of vier poten?

Trek de huidige trends een paar decennia door en je ziet een aarde die bevolkt wordt door teveel mensen, die leven met te weinig ruimte en afnemende fossiele grondstoffen. Mensen die geconfronteerd worden met toenemende verwoestijning, ontbossing, smeltende poolkappen en slinkende gletsjers, uitstervende diersoorten, stijgende zeespiegels en oplopende voedseltekorten.

Als wij onze manier van leven niet drastisch veranderen, zal onze generatie de geschiedenisboeken ingaan als de generatie die nog net iets kon doen, maar de urgentie niet voelde.

We stemmen op politici die onze persoonlijke belangen voor de komende VIER jaar het best behartigen, maar we stemmen niet op degene met het beste en meest ambitieuze plan dat ons nu even pijn doet, maar straks onze kleinkinderen een gezonde aarde schenkt.

//

De wereld verbeter je niet van de ene op de andere dag, en zeker niet door tot op het laatste moment te wachten. Het zou dan weleens te laat kunnen zijn. Je moet ERGENS beginnen. Het liefst in een klein en eigenwijs land, dat graag het goede voorbeeld geeft. Ik droom van een Nederland waarin we, mét elkaar, alle 16 miljoen, voorop gaan in de strijd. Een ambitieus, modern en duurzaam gidsland voor de rest van de wereld. Hét voorbeeld van hoe een duurzame, milieuvriendelijke maatschappij er in de 21ste eeuw uit hoort te zien.

Het kan nog… net!

Onze voorouders maakten uit drassig veengebied aan het IJ, Amsterdam.
Onze grootouders maakten Flevoland uit de Zuiderzee.
Onze ouders bouwden de Deltawerken.
Wat doen wij, wat geven wij door?
Hebben wij nog ambitieuze plannen?

Verandering begint VANDAAG.
Laten we er een historische BIG IMPROVEMENT DAY van maken. De naam zegt het al: IMPROVEMENT betekent verBETERing. Dat is iets anders dan streven naar MEER. Wordt het niet tijd om te streven naar BETER? Niet alleen omdat dat het ‘het juiste’ is om te doen, maar ook omdat het ons kansen biedt, de kans om ons te onderscheiden. De kans om onze bedrijven, onze gemeenschap, ons land, beter voor te bereiden op veranderingen die uiteindelijk TOCH op ons af komen. DUURZAAMHEID is niet alleen een modewoord of een nobel woord voor idealisten in geitenwollensokken. DUURZAAMHEID biedt ons ook kansen waarmee geld valt te verdienen. Wie nu de beste oplossingen verzint voor de problemen van morgen, kan die wereldwijd verkopen. Laten we dat gaan doen.

De sleutel ligt bij U.
U kunt denken: “hij heeft een punt! We moeten van MEER naar BETER en DUURZAMER. Het is tijd dat mensen anders gaan leven.” En als u dat allemaal denkt, maar zelf niets doet, dan gebeurt er niets.

Kiezen voor BETER in plaats van MEER beinvloedt alles: hoe u leeft, wat u koopt, wáár u koopt, wat u produceert, wat u verkoopt, hoe u naar het nieuws kijkt, wat u leest, wat u s’ nachts wakker houdt en wat u inspireert.

Aan de Consumenten onder u wil ik vragen: koop met uw portemonnee. Maar ook met uw geweten. Iedere aankoop, groot of klein, kan een verschil maken.

Mijn uitdaging voor de Ondernemers onder u: zorg dat uw bedrijf voldoet aan de steeds groter wordende vraag naar verantwoorde, schone, eerlijke producten en diensten.

Mark Rutte deed vorig jaar een oproep om het Centraal Plan Bureau te verslaan. Vandaag doe ik een oproep om het Centraal Plan Bureau eens een tijd te negeren! Ik roep u op om het succes van uw huishouden, uw bedrijf, uw status, ons land, niet langer te meten in de hoogte van een bedrag.

Het wordt tijd dat we ons humeur niet meer laten bepalen door het Bruto Nationaal Product. Het is tijd voor een nieuwe index! Een “Duurzame Index”, waarin wordt bijgehouden hoe verantwoord onze energie is, hoe eerlijk ons voedsel is, hoe schoon onze lucht is, hoe slim onze studenten zijn, hoe gelukkig en gezond onze burgers zijn, hoe stabiel ons klimaat is. Een verantwoorde Index die energie en kracht geeft, die inspireert.

De enige manier om onze welvaart ook in de toekomst in stand te houden, is als wij het samen doen. En als wij onze politici en onze managers niet meer afrekenen op een hoger of lager BNP op korte termijn, maar op een verbeterde “Duurzame Index” op lange termijn.

Reken af met het “Ik wil meer virus”
Want “Wij willen beter”

Over 2 maanden gaan we weer naar de stembus. Ga stemmen. En laat de politicus waarop U gestemd hebt bij de laatste verkiezingen, NU weten dat uw stem bij DEZE verkiezingen zal gaan naar degene met het beste plan voor u, het beste plan voor uw gemeente, het beste plan voor Nederland, Europa – en de Wereld – niet voor 2015 maar voor 2050. – See more at: https://www.directeurennetwerk.nl/reken-af-met-het-ik-wil-meer-virus-want-wij-willen-beter#sthash.qGVMinaH.dpuf

In het tempo van de hedendaagse innovatie, vervullen wij de behoefte aan inspiratie en sparring doormiddel van kwalitatief en kleinschalige bijeenkomsten voor directeuren.

UITGELICHT //BLOG

Ons netwerk is continu in beweging.

Via deze inside pagina brengen we graag verhalen van onze eerdere evenementen onder de aandacht. Het doel is simpel: u vertellen wat er nu gebeurt aan die lunchtafel, u inspireren en proberen verder te brengen.