Nanda de Jongh-Ruyters, eigenaar BRight Advocaten, weet hoe je moet opvallen

 

“Advocaten gespecialiseerd in arbeidsrecht zijn er volop, maar als het gaat om intellectueel eigendomsrecht zijn de keuzemogelijkheden een stuk beperkter. Wij behoren op dat terrein juist tot de top van Nederland. Onze advocaten zijn kennisleider en hebben een respectabele staat van dienst in zaken voor toonaangevende bedrijven. Specialisatie werpt dus zijn vruchten af”, zegt Nanda de Jongh-Ruyters, eigenaar van BRight Advocaten in Breda. In dit blog vertelt ze hoe je onderscheidend kunt zijn in een veranderende markt. Het is het vierde blog in onze blog-serie ‘Inzichten uit de praktijk’, waarin steeds een typisch Directeuren Netwerk-thema centraal staat.

 

Is specialisatie dé manier om onderscheidend te zijn?

“Het is een combinatie van factoren. Je kunt je specialiseren in een bepaald product of een bepaalde dienst, maar de rest van het verhaal moet ook kloppen. De wereld om ons heen en ook de concurrentie staan niet stil. Zo moet je je kennis en ervaring op peil houden via cursussen, opleidingen, seminars etc. en altijd gaan voor de hoogste kwaliteit. Onze kernwaarden hierbij zijn proactiviteit, snelheid, oplossingsgericht en ‘fair pricing’. Zelf richten we ons vooral op bedrijven met een focus op retail, fashion en lifestyle. Dat wil niet zeggen dat we nooit buiten de gebaande paden treden, maar het maakt het een stuk overzichtelijker als je herkenbaar en bereikbaar bent binnen een bepaald segment.”

 

Hoe maak je jezelf zichtbaar voor nieuwe klanten?

“Als je goed werk levert, val je vanzelf op. Wij krijgen veel new business binnen via mond-tot-mondreclame en vanwege onze specialisatie schuiven merkenbureaus of andere advocatenkantoren die we kennen, zaken naar ons door. Verder is het ook belangrijk om kennis, cases en verhalen te delen. Zo investeren wij in PR en marketing. In de wereld van de advocatuur is dat geen gemeengoed, maar je moet laten zien wat je doet en welke resultaten je behaalt. Zeker in een tijd waarin alles en iedereen zichtbaar is via social media en andere kanalen.”

 

En de klant staat natuurlijk altijd centraal?

“Absoluut. De klant die bij ons aanklopt, wil snel, tegen een redelijke prijs en zonder al te veel poespas een oplossing voor zijn of haar probleem of geschil. Vaak denken mensen bij een advocaat aan een rechtbank, maar daar willen we juist zoveel mogelijk vandaan blijven. We willen al eerder tot een oplossing komen. Belangrijk daarbij is – en dat geldt niet alleen voor de advocatuur – dat je een persoonlijke relatie opbouwt met de klant en betrokkenheid toont. En ook niet onbelangrijk: transparant bent over de kosten, kansen en mogelijke risico’s.”

 

Intellectueel eigendomsrecht is je specialisatie. Houd je niet van kopieergedrag?

“Hahaha, nee, niet echt. Als je als bedrijf of persoon een origineel product bedenkt of maakt, wil je natuurlijk voorkomen dat een ander dit kopieert of er zonder te betalen van profiteert. Onderscheidend zijn betekent ook origineel zijn, en zeker niet zaken of producten kopiëren. Overigens richt ik mezelf binnen BRight Advocaten ook op ICT, algemeen contractenrecht en privacy. Vooral dat laatste is en wordt een hot item. Zo is vanaf 25 mei 2018 de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Die vervangt de EU-privacyrichtlijn. Ook de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) geldt dan niet meer. Dit heeft ook voor bedrijven consequenties. Maar dat biedt ons als advocatenkantoor natuurlijk weer nieuwe mogelijkheden en cases. We hebben en krijgen het druk. En dat is alleen maar mooi.”

 

Heb je dan eigenlijk nog wel tijd om aan te schuiven bij de Directeuren Netwerk-lunches?

“Dat lukt niet altijd, maar ik probeer er wel tijd voor vrij te maken. Ik ben al drie jaar lid van Directeuren Netwerk. Het mooie van het netwerk is de diversiteit. Verschillende vakgebieden en branches ontmoeten elkaar via een lunch of bijeenkomst die elkaar anders wellicht nooit tegen zouden komen. Zo zijn we als BRight Advocaten ook een paar keer aan nieuwe klanten gekomen, maar het belangrijkste voor mij is het sparren en van gedachten wisselen met mede-directeuren en het opdoen van ideeën. Voor mij is een netwerklunch een zinvol uitstapje waar ik veel energie uithaal.”

In het tempo van de hedendaagse innovatie, vervullen wij de behoefte aan inspiratie en sparring doormiddel van kwalitatieve en kleinschalige bijeenkomsten voor directeuren.