Lerende organisaties rule the world; kijk maar naar Shapeways!

 

Lerende organisaties rule the world! Stefan Rink, Vice-President of Manufacturing bij Shapeways weet dat als geen ander. Zo zit hij een maand op het hoofdkantoor in New York en de andere maand werkt hij ‘gewoon’ weer in Eindhoven. Allemaal het gevolg van het snelle en grote succes van deze innovatieve startup. Want het in 2007 in Nederland opgerichte Shapeways is inmiddels uitgegroeid tot ’s werelds grootste 3D-printing community, maar ontwikkelt zich nog volop. Met als missie: het voor iedereen mogelijk maken om producten te ontwerpen, 3D te printen en te verkopen. Waarin schuilt de kracht van Shapeways? En wat kunnen we daarvan leren? We vroegen het Stefan tussen de ‘3D-bedrijven’ door…

 

Sleutels tot succes van een lerende organisatie:

 

Sleutel 1: Zelfsturende teams maken het waar

Een van de sleutels tot succes is de zelfredzaamheid van de medewerkers. Alle mensen bij Shapeways werken in zelfsturende teams en zijn constant bezig om processen te verbeteren. Zo zijn de salesafdeling, calculatie en planning inmiddels volledig geautomatiseerd. Stefan: “Er werken bij ons jonge, gemotiveerde mensen die betrokken zijn bij het bedrijf, die leergierig zijn, niet bang zijn voor verandering en graag zelf hun verantwoordelijkheid nemen. Ze krijgen alle ruimte om zich te ontplooien. Zo krijgt iedere medewerker een dag in de week de tijd om te leren en te innoveren; een soort studiedag. Zo blijven we up to date, houden we de teams actief en voorkomen we bovendien dat mensen oververmoeid raken. Dat vraagt de nodige flexibiliteit van iedereen, want de productie gaat ondertussen gewoon door. Waar nodig springen collega’s bij.”

 

Sleutel 2: Maak consumenten deelgenoot van het succes

Naast de 3D-printservice waar 3D-producten gemaakt en besteld kunnen worden, heeft Shapeways een community met wereldwijd meer dan een half miljoen leden. “Die printen er allemaal op los. Dagelijks printen we 24/7 zo’n 10.000 producten. Via onze website kunnen mensen hun eigen ontwerpen maken of uploaden. Dat kan echt van alles zijn, variërend van een camera tot een armband of een flessenopener. You name it. Ze hebben daarbij de keuze uit meer dan vijftig materialen, variërend van plastics, (edel)metalen tot keramiek. De gekozen en/of zelfontworpen producten worden geprint via de Shapeways-printservice en op het Shapeways.com-platform kunnen mensen hun eigen webshop openen. Wat inmiddels 30.000 enthousiaste ontwerpers gedaan hebben en waarmee velen al een goede boterham verdienen. Er is al eens gezegd dat we wereldwijd de Amazon.com van het 3D-printen worden. Op die manier maak je in ieder geval consumenten deelgenoot van het succes en zijn ze fan voor het leven. Dat zou voor iedere ondernemer toch interessant moeten zijn!”

 

Sleutel 3: Weet wat je sterke punten zijn

In een groeiende 3D-printmarkt waarin de consument voor Shapeways centraal staat gaat het om de juiste keuzes maken en die dingen doen waar ze zelf het beste in zijn. “Over keuzes gesproken; niet voor niets hebben we in New York ons hoofdkantoor. Als het gaat om marketing is dat the place to be”, zegt Stefan. “Wij zijn enerzijds goed in het bedenken en ontwikkelen van 3D-producten, technieken en processen, anderzijds is authentieke branding enorm belangrijk. Shapeways bestaat bij de gratie van de community. We steken als Shapeways veel werk in het delen van kennis. Zo hebben we zojuist samen met de New York Library een ‘how to design with 3D-printing’-opleidingscurriculum gelanceerd. Daarnaast delen onze communityleden onderling exponentieel meer kennis en plezier via ons forum en de bekende social media!”

 

Natuurlijk zijn er altijd nog uitdagingen…

“We richten ons op de consument, maar we zien dat onze klanten nu vooral ontwerpers en makers zijn”, aldus Stefan. “Daar komt zeker verandering in, zodra de consument echt inziet wat 3D-printen voor mogelijkheden biedt. Bijvoorbeeld gepersonaliseerde producten. Of onderdelen voor een hobby. Tweaks van dingen die nog niet bestaan of juist dingen die niet meer te krijgen zijn. Aan ons de taak om al die mogelijkheden duidelijk te maken. En gezien onze groeiende community heb ik daar absoluut vertrouwen in. Een uitdaging is ook de verdere ontwikkeling van de technologie, de kwaliteit en de prijs van 3D-producten. Verdere automatisering van processen zal zorgen voor een daling van kosten en voor nog betere producten. Op die terreinen moeten we als ecosysteem in de industrie gezamenlijk het volle potentieel van 3D-printen ontsluiten. Als alles blijft gaan, zoals het nu gaat, kunnen we als Shapeways een nog drukkere tijd tegemoet zien. En zal de wereld van ‘hoe we dingen maken’ blijvend veranderen. We blijven als lerende organisatie inspelen op alle ontwikkelingen, of liever nog: we willen dat stapje voorblijven!”

 

In het tempo van de hedendaagse innovatie, vervullen wij de behoefte aan inspiratie en sparring doormiddel van kwalitatieve en kleinschalige bijeenkomsten voor directeuren.

UITGELICHT //BLOG

Ons netwerk is continu in beweging.

Via deze inside pagina brengen we graag verhalen van onze eerdere evenementen onder de aandacht. Het doel is simpel: u vertellen wat er nu gebeurt aan die lunchtafel, u inspireren en proberen verder te brengen.