brandt 2692

Denktank Directeuren Netwerk biedt Chrétien Brandt inspiratie met toegevoegde waarde

 

De vorig jaar gehouden Denktank door Directeuren Netwerk vormde indirect de aanleiding voor de huidige onderscheidende weg die Chrétien Brandt, eigenaar en chief curiosity van het familiebedrijf Brandt Design Flooring is ingeslagen. “Kernvraag was destijds: hoe onderscheid ik me als bedrijf? Die vraag werd niet direct beantwoord door de deelnemers, maar in de loop van de tijd kwamen verschillende innovatieve ideeën los. Waaronder het idee dat ik met mijn bedrijf en producten een bijdrage kan leveren aan de circulaire economie. Daar ben ik met veel passie en energie mee aan de slag gegaan”, aldus Chrétien. In dit blog vertelt hij hoe je met circulariteit onderscheidend kunt zijn in de markt. Het is het vijfde blog in onze blog-serie ‘Inzichten uit de praktijk’, waarin steeds een typisch Directeuren Netwerk-thema centraal staat.

 

Onderscheidend zijn door circulair te worden. Hoe doe je dat?

“Circulair zijn, is meer dan producten of onderdelen daarvan hergebruiken. Het vraagt om een andere mindset. Bewustwording dat niet alleen je bedrijf, maar ook de omgeving/het milieu profiteert van deze manier van denken en doen. Dat je zo een bijdrage levert aan een duurzame, schonere wereld. Wij importeren en leveren indirect vloerbedekkingstegels aan hotels, winkels en kantoren. Die kan de eindgebruiker weggooien als deze versleten of niet meer zo mooi zijn. Dat is toch zonde? Het is toch veel beter, logischer en vooral duurzamer als we die (deels) kunnen hergebruiken? Daartoe hebben we een logistiek systeem opgezet, waarmee we nu een aantal pilots draaien We maken afspraken met de eindgebruikers en halen de tegels na verloop van tijd op. Voor deze pilots is dat na zo’n twee jaar, maar in de praktijk kan dat ook na tien tot vijftien jaar zijn. De tegels of materialen daarvan benutten we weer voor het maken van ‘nieuwe’ tegels of worden een-op-een hergebruikt. Zo optimaliseer je herbruikbaarheid en minimaliseer je waardevernietiging. Wat met vloerbedekkingstegels kan, kan natuurlijk ook met andere producten.”

 

Inspireer je daarmee ook anderen?

“Ik hoop het wel. Het voelt niet alleen logisch om te doen, maar het geeft mij ook ontzettend veel energie om hiermee bezig te zijn. De producent van onze tegels, het Zweedse designbedrijf BOLON, doet al heel veel op het gebied van pre-consumer recycling, zoals gebruik duurzame energiebronnen en gesloten energiesystemen. Wij op onze beurt dragen, op eigen initiatief dus, een steentje bij via post-consumer recycling.”

 

Maar je bent toch ondernemer. Er moet toch geld worden verdiend?

“Dat doen we ook. Via het leveren van onze producten en diensten, en advies. Maar uiteindelijk levert ook deze ‘circulaire investering’ geld op. Doordat we tegels of materialen hergebruiken, kunnen we onze collectie uitbreiden met goedkopere, zo goed als nieuw-zijnde recycle-vloertegels. Daarmee worden we ook interessant voor bedrijven en organisaties met een iets minder groot budget. Op deze manier kun je dus je klantenbestand verbreden en vergroten.”

 

Nu ben je lekker onderscheidend bezig. En dat allemaal dankzij Directeuren Netwerk?

“Hahaha. Dat zal ik niet ontkennen. Ook de netwerklunches fungeren soms als een emmer koud water die je over je heen krijgt. ‘Je bent leuk bezig, maar het kan beter!’, krijg je dan te horen. Niemand neemt tijdens die sessies een blad voor de mond en is open en kritisch. Je hebt natuurlijk een eigen visie op je bedrijf. Je denkt dat je het goed doet. Dan is het nuttig en interessant om van mede-beslissers te horen hoe zij over bepaalde zaken denken. Die kritische feedback kwam dus ook naar voren tijdens de Denktank. Wat ik daaruit, behalve uiteindelijk het ‘circulaire idee’, heb gehaald, zijn verbeterpunten voor mijn bedrijf. Zo vonden de collega-directeuren dat het vloerbedekkingmerk dat we leveren eigenheid en kwaliteit uitstraalt, maar ze vonden ook dat dat niet voldoende tot uitdrukking kwam in onze showroom. Daar was ik het wel mee eens. Daarom heb ik aanpassingen aangebracht. Zo ben ik  van plek verhuisd in de showroom in Amsterdam, heb meer ruimte gecreëerd zodat de producten beter zichtbaar zijn, gezorgd voor een betere display en een betere look & feel.”

 

Wat staat er nog op stapel de komende tijd?

“Ik merk dat de ‘circulaire weg’ die we zijn ingeslagen aanslaat. Zowel bij mijn medewerkers als de klanten. Via een propositieworkshop die ik onlangs heb gehouden, heb ik duidelijk gemaakt waar we voor staan en wat de bedoeling is. Zelf ben ik overtuigd van het succes. Het is nu zaak om het logistieke circulaire systeem verder te optimaliseren, zodat we toegevoegde waarde kunnen blijven bieden waar we uiteindelijk allemaal van profiteren.”