“Bespaar jaarlijks twintigduizend euro per medewerker dankzij een gezond werkklimaat!”

 

Hallo! Wakker worden! Zijn jullie er nog! Of zijn jullie ingedommeld in jullie donkere, benauwde, kleurloze kantoorruimtes? Let even op: te weinig daglicht op de werkplek zorgt voor minder productieve medewerkers. Maar wat je misschien echt raakt (in je portemonnee)… een slecht klimaat op kantoor kost je circa twintigduizend euro per jaar per medewerker! Hoe dan? Omdat medewerkers twee uur per dag x tweehonderd werkbare dagen à vijftig euro door een gebrekkige, ongezonde werkomgeving minder goed functioneren. Dat verzinnen wij niet, dat heeft Marc de Vries van Profile Project zo berekend. Hij licht dit en het belang van een gezond werkklimaat graag toe tijdens onze Directeuren Netwerk-gastlunch op 9 november in Rijswijk. Hij geeft nu alvast een paar handige tips.

 

Tip 1: Maak jezelf aantrekkelijk met een gezonde werkomgeving

Volgens Marc ben je als werkgever niet alleen aantrekkelijk als je je medewerkers dik uitbetaalt, maar ook zorgt voor een gezonde en prettige werkomgeving. “Als ervaren en innovatieve kantoorinrichter houden we ons al meer dan 25 jaar dagelijks bezig met het ontwerp en de optimalisering van kantoorinrichtingen. Dit alles op basis van licht, lucht, kleur, geluid, meubilair, voldoende ventilatie, ‘groen’ en zelfs de kwaliteit van de koffie. Hiermee kun je namelijk het gedrag van je medewerkers beïnvloeden om te komen tot vitale, renderende medewerkers die ook nog eens graag voor je willen werken en niet binnen anderhalf jaar weer verkassen.”

 

Tip 2: Weet wat je wilt; stel een programma van eisen op

“Weet wat je wilt met je nieuwe of bestaande kantoorruimte(s). Stel daartoe een programma van eisen op. Deze geeft richting en houvast. In dit programma beschrijf je precies hoe je de ruimte(s) wilt indelen en inrichten, hoeveel vierkante meters je nodig hebt en voor welke doeleinden. Welke uitstraling en aankleding je wilt voor het pand. Maar ook wat je budget is. Maar let daarbij op dat je niet al teveel gaat bezuinigen op de inrichting. Zoals gezegd, kun je beter iets meer besteden aan het optimaliseren van de kantoorinrichting en het creëren van een omgeving waarin mensen zich prettig voelen, dan achteraf een hoop geld kwijt te zijn aan verzuim en eventuele aanpassingen/verbouwingen. Vanzelfsprekend adviseer ik graag bij het samenstellen van een dergelijk programma.”

 

Tip 3: Zorg voor voldoende daglicht

“Uit onderzoek is gebleken dat voldoende daglicht op de werkplek zorgt voor productievere medewerkers. Te weinig licht kan het lichamelijke proces nadelig beïnvloeden. Zorg dus voor voldoende daglichttoetreding. Er is geen wettelijke verplichting als het gaat om daglicht op de werkvloer, maar er zijn wel bepalingen en doelvoorschriften (Arbeidsbesluit). Zo moet je als werkgever zorgen dat de arbeidsplaats gedurende de aanwezigheid van werknemers door daglicht of door kunstlicht voldoende en doelmatig is verlicht.”

 

Tip 4: Houd rekening met het kleurgebruik

“De invloed van kleuren op het welbevinden van mensen is groter dan we denken. Sterker nog: kleuren hebben een directe invloed op ons gevoel en onze productiviteit. Houd dus rekening met het kleurgebruik in de verschillende ruimtes van je pand. De ingang kun je een warme kleur geven om het welkomstgevoel te accentueren. Een werkruimte maak je wat lichter; lichte kleuren geven een energiek gevoel. Maar in een vergaderruimte moet je bijvoorbeeld geen felle kleuren gebruiken. Die leiden alleen maar af. Laat je bij twijfel hierover goed adviseren.”

 

Tip 5: Verbeter de akoestiek in een open kantooromgeving

Het verbeteren van de akoestiek in een open kantooromgeving zorgt voor dertig procent minder afleiding en stress. Dit blijkt uit onderzoek van het Stress Research Institute in Stockholm. Ander internationaal onderzoek toonde al eerder aan dat kantoormedewerkers elke dag 86 minuten verliezen door afleiding. Je kunt maatregelen van geluid en akoestiek dus veel winst te behalen als het gaat om comfort en productiviteit op de werkvloer. Denk bijvoorbeeld aan het plaatsen van geluidsabsorberende plafonds of het plaatsen van baffels. Dat zijn hangende geluidsabsorberende elementen. Ook het maken van onderlinge, goede afspraken over welke geluiden en geluidsniveaus wel en niet mogen op de werkvloer wil nog wel eens helpen.”

 

Tip 6: Zorg voor lekkere koffie

Welke medewerker denkt na een slok ‘slootwater’: ‘ha, lekker weer aan de slag!’’. Geen enkele dus. Ofwel: ook lekkere, verse koffie draagt bij aan het welzijn en de productiviteit van medewerkers. Zorg dus voor een goede koffiezetautomaat.”

Zin in een bijzondere ervaring? Meld je snel aan!

Wil je ook het licht zien? Meld je dan hier aan voor de gastlunch op 9 november in Rijswijk. Bovendien kun je aan de hand van een bijzondere Virtual Reality-tour met eigen ogen zien en beleven hoe een ideale kantoorruimte eruit ziet. Wees er snel bij, want er zijn nog maar een paar plaatsen beschikbaar!

 

 

In het tempo van de hedendaagse innovatie, vervullen wij de behoefte aan inspiratie en sparring doormiddel van kwalitatieve en kleinschalige bijeenkomsten voor directeuren.

UITGELICHT //BLOG

Ons netwerk is continu in beweging.

Via deze inside pagina brengen we graag verhalen van onze eerdere evenementen onder de aandacht. Het doel is simpel: u vertellen wat er nu gebeurt aan die lunchtafel, u inspireren en proberen verder te brengen.