Hans Lingeman, oprichter van (internationaal) onderzoeksbureau Winkle – gespecialiseerd in innovatie – was onlangs gastheer bij een inspiratielunch van DNN. Onder het genot van een heerlijke gezonde lunch en een goed glas buste hij enkele bekende mythes over succesvol ondernemen.

Mythe #1: In de huidige markt zijn producten sneller uitgerangeerd

Lingeman: “Dat lijkt zo. Introducties van producten volgen elkaar snel op en als je over vijf jaar je wekelijkse rondje door de supermarkt loopt zie je een deel van die producten al helemaal niet meer terug. Retailers als Macintosh, DA en V&D vielen recent om omdat de offline retailmarkt zich bevindt in de laatste fase van de levenscyclus, de decline stage. Die fase wordt gekenmerkt door merken die zich ofwel pro-actief terugtrekken, een cost-leadership of premium strategie voeren, ofwel uitsterven. Dit verschijnsel zou honderd jaar geleden ook zo zijn gelopen. Wij hebben geen bewijzen kunnen vinden dat de product levenscyclus vandaag verkort is. Het líjkt vooral veel sneller te gaan. Maar deels komt dit omdat er meer mensen zijn en meer ondernemers. Overigens is het percentage ondernemers dat succesvol het eerste jaar overleeft al zo’n 50 jaar stabiel. Het is onder venture capitalist bekend dat ondernemerservaring de beste voorspeller is van succes. Daar kun je als jonge ondernemer gebruik van maken door advies te vragen aan ondernemers die al gepokt en gemazeld zijn, of door lid te worden van netwerken als directeurennetwerk. Laat je intussen vooral niet afleiden door populistisch gewauwel over de warp speed en chaos van de wereld.”

Mythe #2: Crowdfunding is het nieuwe lenen

“De meest succesvolle crowdfunding campagne van deze tijd is die voor de Pebble watch via het Amerikaanse platform Kickstarter. De bedenkers van Pebble haalden 20 miljoen dollar op bij 3,5 miljoen mensen binnen een maand. Dat is natuurlijk een mooi resultaat, maar niet bijzonder. In 1871 deed de Amsterdamse dokter Sarphati hetzelfde. Beter zelfs. Hij haalde – binnen een dag! –  een miljoen gulden op bij een veel kleinere groep mensen, in een tijd dat het weekloon 30 cent was en zonder de social media van vandaag. Crowdsourcing noemden we toen nog een lening met openbare inschrijving, maar het principe is hetzelfde. Kijk als je wilt innoveren dus ook eens goed naar onze rijke geschiedenis. Heel inspirerend.”

Mythe #3: Om succesvol te zijn als bedrijf heb je een mission statement nodig

“Een mission statement is eerder een blok aan het been dan dat het je helpt om te innoveren. In de meeste gevallen is het heel abstract opgesteld, in een periode dat je nog lang niet weet welke middelen je voor handen hebt. Ik heb in een workshop wel eens de mission statement van een concurrent als uitgangspunt gegeven en niemand van de deelnemers had het in de gaten. Het zit in onze cultuur gebakken om een mening te hebben en daarvoor te staan, maar daar maken we het onszelf soms moeilijk mee. We houden dan te krampachtig vast aan ons eerste idee. In veel Aziatische culturen is het omgekeerd. Daar ben je juist sterk als je in staat bent om je koers bij te stellen. Een ondernemer kan gerust zes soorten telefoons op de markt brengen en kijken welke het beste loopt. En als hij ziet dat er ineens behoefte is aan houten klompen, dan gaat hij dat verkopen. Zo’n opportunistisch business model is ook een manier, maar net zoals ons westerse model niet perse dé manier. Bij Winkle heb ik ook geen mission statement bijvoorbeeld. Nergens voor nodig. We zijn een verzameling van buitengewoon nieuwsgierige mensen met jarenlange ervaring. Die mensen hebben absoluut geen behoefte aan een vaag spreukje aan de wand. Daarbij heb ik geleerd dat de spelregels van het sociale leven, zoals vriendschap, vertrouwen en elkaar onvoorwaardelijk helpen, misschien wel de grootste driver zijn voor het voeren van een succesvol bedrijf.”

In het tempo van de hedendaagse innovatie, vervullen wij de behoefte aan inspiratie en sparring doormiddel van kwalitatief en kleinschalige bijeenkomsten voor directeuren.

UITGELICHT //BLOG

Ons netwerk is continu in beweging.

Via deze inside pagina brengen we graag verhalen van onze eerdere evenementen onder de aandacht. Het doel is simpel: u vertellen wat er nu gebeurt aan die lunchtafel, u inspireren en proberen verder te brengen.