Jorrit_Dorine_DNN_interview

Hoe kun je 2018 succesvol starten en vooral succesvol blijven? We vroegen het onze eigen Jorrit Schiks en Dorine van der Wijk die vanuit de Directeuren Netwerk-praktijk hun visie, tips en suggesties geven.

 

Wat kun je doen om succesvol te zijn in 2018?

Jorrit: “Ik zou zeggen, boek nog snel een voordelig ticket naar een ver land met je partner. Ofwel: leef nu! Investeer in je partner. Dit geeft je in 2018 het grootste rendement. Hier krijg je veel goede energie van die je zakelijk succesvol maakt. Veelzeggend in dit kader waren de flessen champagne die we tijdens de laatste lunchtafels in 2017 hebben uitgedeeld aan de leden. Wat ga je ermee doen, vroeg ik. “Die ga ik lekker opdrinken met mijn partner, want die heeft mij het afgelopen jaar nauwelijks gezien.”


Dorine: “Zelf ben ik niet zo van de vijfjarenplannen, maar een stip aan de horizon is wel handig. Geen tip, maar stip! Weet waar je naartoe wilt als bedrijf, wat je sterke en zwakke punten zijn. Belangrijk ook, zeker bij het begin van een nieuw jaar, is dat je de energie hebt om zaken aan en op te pakken. Zorg dus dat je jezelf voldoende hebt opgeladen. Over tickets boeken gesproken…. Mijn persoonlijke tip: ga naar Kaapstad. Het is geweldig daar! Besef ook dat je niet alles alleen kunt doen. Laat los waar het kan. Doe waar je zelf goed in bent en geef je medewerkers meer eigen verantwoordelijkheden.”

 

Nog meer suggesties?

Jorrit: “Stop in 2018 met je agenda volstorten met ‘belangrijke afspraken’. Creëer ruimte in tijd, zodat je creatiever kunt zijn. Door open gesprekken te voeren, zonder thema en op basis van gelijkwaardigheid, doe je verrassende ideeën op.”


Dorine: “Tijd is schaars voor directeuren. Besteed je tijd effectief. Hou focus op belangrijke zaken. Ik merk dit ook tijdens de lunchsessies. Onze leden hebben liever twee keer een kwalitatieve meeting waar ze concreet wat aan hebben en inspiratie uit halen, dan dat ze acht keer naar een lunch of event komen, puur omdat ze dat zo van tevoren in hun agenda hadden gezet.”

 

Groei zou toch ook een agendapunt moeten zijn?

Dorine: “Nee, dat hoeft niet. Groei is geen doel op zich. Waarom twintig mensen extra in dienst nemen, als je niet zeker weet of je ze over een jaar nog nodig hebt? Belangrijker is dat je als ondernemer gaat werken vanuit een meerwaardemodel. Niet denken vanuit ik, maar vanuit wij. Ruud Veltenaar had hierover tijdens ons jaarevent in 2017 een prachtig betoog. Kijk niet alleen naar KPI’s en verdienmodellen, maar kijk ook naar je omgeving, naar andere bedrijven, naar het milieu. Werk samen waar het kan en maak samen een reis naar de toekomst. Shift happens!”


Jorrit: “Ook kwalitatief kun je groeien. Het gaat niet alleen maar om meer medewerkers of meer winst. In die zin ben ik trots op onze leden. Die hebben allemaal lef en oog voor hun omgeving. Dat zit in hun DNA.  Kijk maar naar sommige startups. Die genereren veel geld om veel herrie op de korte termijn te maken. Maar slechts weinigen blijven overeind. Zorg dat je verder bent als ondernemer. Ga strategisch samenwerken en vergroot je succes door te delen! Tot slot, toch nog een tip die ik graag wil delen om niet alleen geestelijk rijker te worden:
koop cryptocurrency. Durf te investeren. Je bent toch niet voor niets ondernemer geworden!”