Jongste DNN-lid, Alexander Wijninga, wint prijs voor beste jonge ondernemer 2016

“Wat een netwerklunch van Directeuren Netwerk indirect al niet oplevert…”

 

De 21-jarige Alexander Wijninga, oprichter van Watermelon én lid van Directeuren Netwerk Nederland (DNN) heeft onlangs de Sprout-prijs voor ‘beste jonge ondernemer van Nederland 2016’ gewonnen. Een mooie opsteker voor aanstormend ondernemend talent. Wij van DNN spraken met hem over wat zo’n prijs voor invloed heeft, over zijn ambities en natuurlijk ook over de rol van DNN in dit hele verhaal.

 

“Natuurlijk doet het je wat als je als jonkie zo’n prijs wint. Ik heb nog nooit wat gewonnen. Dit geeft erkenning en is een bevestiging om de ingeslagen weg te blijven vervolgen en zeker niet met een ‘smile op mijn gezicht’ achterover te gaan leunen. Ondernemen is doorzetten en veel en keihard werken”, zegt Alexander. “Dat weet ik uit eigen ervaring, maar ook dankzij de contacten binnen Directeuren Netwerk. Tijdens verschillende netwerklunches heb ik interessante collega-ondernemers ontmoet. In het begin was het wel even wennen. Dan zit je daar als broekie aan tafel met mensen die hun sporen in het bedrijfsleven al hebben verdiend. Met een mede-DNN-lid heb ik een echte klik. Daar spar ik regelmatig mee en leer ik ook van. Je zou kunnen zeggen dat mijn lidmaatschap indirect een rol heeft gespeeld bij het winnen van de prijs en het succes van mijn bedrijf.”

 

WhatsApp-dashboard voor klantenservices

En over dat bedrijf gesproken. Samen met compagnon Charl Haas (22) staat Alexander aan het roer van Watermelon, een jong bedrijf dat ondernemingen een WhatsApp-dashboard biedt voor hun klantenservices. “De app-service is geschikt voor kleine en grote ondernemingen die contacten willen onderhouden met hun klanten. Dat hoeft niet per se via de mail of telefoon, maar dat kan dus ook makkelijk via WhatsApp. Verschillende medewerkers binnen het bedrijf en klanten kunnen gelijktijdig appen. Handig, mobiel en snel. En die formule slaat aan. Inmiddels hebben we meer dan achthonderd klanten.”

 

Stekker eruit? Alternatief achter de hand

Het gaat Watermelon sinds de oprichting in 2015 dus voor de wind. Toch zitten er ook haken en ogen aan het leveren van diensten via WhatsApp. WhatsApp zelf is er niet echt blij mee, getuige de brief van een advocaat gericht aan Watermelon. En ook Facebook (eigenaar van WhatsApp) blokkeerde een tijdje de mogelijkheid voor Watermelon om te adverteren op de sociale netwerksite. Alexander: “Vooralsnog kunnen en gaan we gewoon door. Maar we hebben een alternatief achter de hand, mocht WhatsApp de stekker eruit trekken. Die kans is erg klein, maar je weet maar nooit. Mocht het toch gebeuren, dan bieden we onze klanten de mogelijkheid om over te schakelen naar een ander platform, Watermelon 2.0, dat zo’n beetje dezelfde functionaliteiten biedt.”

 

Niet op één paard wedden

Bij Alexander zit ondernemen in het bloed. Al sinds zijn 17e is hij bezig met innovatieve ideeën, plannen smeden en deze ook tot uitvoering brengen. Op één paard wedden, doet hij niet. Ook nu het goed gaat met Watermelon, is hij druk in de weer met nieuwe ideeën, zoals het oprichten van een nieuwe organisatie. “Wat het precies is, kan ik nog niet zeggen. Maar het staat helemaal los van mijn huidige bedrijf. Binnenkort is er meer over bekend”, zegt Alexander. Met zijn ambities zit het dus wel goed. En dat is wat hij ook andere jonge ondernemers nog wil meegeven. “Blijf doorzetten, blijf jezelf ontwikkelen, zoek betrouwbare investeerders, vraag mede-ondernemers om raad en daad en blijf vooral in jezelf geloven.”

In het tempo van de hedendaagse innovatie, vervullen wij de behoefte aan inspiratie en sparring doormiddel van kwalitatief en kleinschalige bijeenkomsten voor directeuren.

UITGELICHT //BLOG

Ons netwerk is continu in beweging.

Via deze inside pagina brengen we graag verhalen van onze eerdere evenementen onder de aandacht. Het doel is simpel: u vertellen wat er nu gebeurt aan die lunchtafel, u inspireren en proberen verder te brengen.