Margot Houtaar, directeur van Provite, geeft aan hoe je new business kunt genereren

 

“Wat heb je aan leads genereren en klanten binnenhalen als ze vervolgens langs de achterdeur meteen weer weglopen? Leadgeneratie werkt alleen als je goed werk levert”, zegt Margot Houtaar, directeur van Provite, een bureau gespecialiseerd in leadgeneratie en kwalitatieve telemarketing. In dit blog vertelt ze hoe je meer en succesvol business kunt genereren. Het is het derde blog in de blog-serie ‘Inzichten uit de praktijk’, waarin steeds een typisch Directeuren Netwerk-thema centraal staat.

Hoe kun je meer leads en daarmee meer business genereren? Tips?

“Verkopen is een werkwoord. Of het nu letterlijk gaat om een product verkopen of je bedrijf aanprijzen: je moet er iets voor doen. Dat wordt nogal eens vergeten. Dat directeuren denken: ‘nou, ik ben zo geweldig in dit of dat, dat komt wel goed’. Niet dus. Je moet erop uit.
Pak die telefoon. Ga naar buiten en doe wat. Acquisitie moet je structureel en consequent (laten) doen, anders moet je steeds weer opnieuw beginnen. Kijk naar je (oude) klanten. Begin daar eens, of bij je LinkedIn-relaties. Denk vaak niet zo moeilijk, maar begin bij het laaghangend fruit. Kijk ook eens naar je website. Wordt die veel en regelmatig bezocht? Identificeer de bezoekers dan en benader hen (daar hebben wij bij Provite een mooie tool voor). Als dat allemaal onder controle is, dan kun je je ook nog eens bezig gaan houden met koude acquisitie.”

 

De economie staat er nu blijkbaar weer wat beter voor. Is acquisitie wel nodig?

“Ik hoor inderdaad veel mensen denken: ‘het gaat nu toch goed, ik hoef niet te acquireren, het komt toch wel binnen’. Juist als het even iets beter lijkt te gaan, moet je kijken naar nieuwe leads en new business. Want als je nu zelf activiteiten ontplooit, heb je ook zelf

controle over wie je benadert en wie er wellicht straks klant wordt. Dus ga je richten op de meest winstgevende product-marktcombinaties om werk binnen te halen, wat echt leuk is om te doen. Blijf ook realistisch en alert. Het zal echt wel weer minder worden straks. Dan heb je tenminste een mooie pijplijn!”

 

Hoe hou je die pijplijn gevuld?

“Zorg dat je je zaken goed op orde hebt, zowel voor je klanten als je medewerkers. Zorg dat je aantrekkelijk blijft, blijf continu werken aan de kwaliteit van je producten en diensten en aan de kwaliteit van je organisatie. Het is in dat kader belangrijk dat je je als bedrijf in het algemeen en als directeur in het bijzonder bezighoudt met datgene waar je echt goed in bent. Ben je niet goed in leadgeneratie of kwalitatieve telemarketing, dan kun je ervoor kiezen om dit uit te besteden en je salesforce te laten ondersteunen met kwalitatieve B2B-leads. Zelf hanteren we bij Provite daarvoor verschillende on- en offline instrumenten. En belangrijker nog: we zetten de juiste mensen in die ervaren zijn en verstand van zaken hebben. We hebben alleen 40-plussers in dienst, allemaal senioren die een passie voor het vak hebben en zich kunnen inleven in een klant, kunnen meedenken en adviseren. Geen schreeuwers, maar rustgevers die weten wat ze doen.”

 

Kun je ook meer business genereren via Directeuren Netwerk?

“Zelf ben ik al drie jaar lid van Directeuren Netwerk. En bijna iedere keer ga ik na een lunch of bijeenkomst weer met een nieuw idee of een nieuw contact naar huis. Wat voor mij geldt, kan natuurlijk ook voor andere leden gelden. Nieuwe ideeën en contacten kunnen leiden tot new business. Daarnaast is een Directeuren Netwerk-lunch een leuke en zinvolle onderbreking van de werkdag, waar je kunt sparren met gelijkgestemden en van elkaar kunt leren. Als ik ergens heen moet, kijk ik vaak of er een lunch in de buurt is. Niet alleen, omdat ik als culinair hobbyist gek ben op eten, maar eerlijk gezegd kijk ik ook wie er dan allemaal aanschuiven hahaha.”

In het tempo van de hedendaagse innovatie, vervullen wij de behoefte aan inspiratie en sparring doormiddel van kwalitatieve en kleinschalige bijeenkomsten voor directeuren.