“We moeten van ik- naar wij-denken om meerwaarde te creëren voor zoveel mogelijk mensen”

 

“Je moet als bedrijf transformeren om toekomstbestendig te zijn. Ondernemingen zoals we ze nu kennen, bestaan straks niet meer.” De bevlogen trendwatcher, filosoof en bijzonder hoogleraar Ruud Veltenaar had tijdens het Directeuren Netwerk Festival op 14 juni in Vught meteen de aandacht te pakken van de honderdvijftig aanwezige directeuren. Volgens hem verandert de wereld radicaal en hebben we te maken met een revolutie op technologisch gebied en grote ecologische en sociaaleconomische crises. “We moeten meer van ik – naar wij- denken. Iedereen kan het verschil maken. Jullie ook! We moeten toe naar een situatie waarin jullie zelf en je organisatie in staat zijn om financiële, sociale en ecologische meerwaarde te creëren voor zoveel mogelijk mensen. Niets doen is geen optie. Beschouw dit als de omzetting van een wake-up call naar een call to action!”

 

Veltenaar was de hoofdact op het door Directeuren Netwerk georganiseerde landelijke event met het thema ‘Shift Happens – be prepared’. Net als vorig jaar was Kasteel Maurick het schitterende decor voor een inspirerend en informatief ‘dagje uit’ voor de DNN-leden Voor Veltenaar aan zijn inspirerende betoog begon, werden enkele leden letterlijk en figuurlijk in het zonnetje gezet. Zo ontving Matthijs Collard, directeur/oprichter van ontwerpbureau UNITiD een award voor de beste gastlunch. Die vond op 30 mei plaats in Rotterdam, met als insteek: hoe houd je jonge mensen aan boord. Ook voor Peter van Koppen, een van de directeuren van Van Koppen & Van Eijk was er een trofee: beste ambassadeur van Directeuren Netwerk 2017. En om aan te sluiten bij het thema van de dag ontving DetacheringsPost|OnderwijsPost de prijs voor grootste shift.

 

Bewustwording dat je het anders moet aanpakken

Maar het draaide de 14e juni dus om het wij-gevoel, en vooral ook om het wij doen! Het zetten van ‘the next step’. Dat maakte Veltenaar duidelijk. “Het creëren van een betere wereld is geen baan, geen project en ook geen activiteit. Het is een levensstijl van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat. Dat vraagt om een andere mindset. Bewustwording dat je het anders moet aanpakken. Het gaat om ‘Business for Good’, ofwel: we moeten van ‘groot naar Groots’, waarbij je als mens en als bedrijf het verschil kunt maken. Zoals Remco Claassen tijdens het vorig jaar gehouden jaarevent al aangaf: ‘If it’s to be, it’s up to me’. Volg je dromen, versmelt je passie met je talent. Maar doe het vanuit jezelf. Dat geeft energie. Allemaal leuk en aardig, zie ik jullie denken, maar hoe zit het dan met het verdienmodel? Tja, die vraag komt bij iedere ondernemer naar boven. Dat snap ik. Maar probeer dan ook te snappen dat je meer ‘verdient’ als je gaat werken vanuit een meerwaardemodel. Denk daarom niet vanuit ik, maar vanuit wij. Om in financiële kringen te blijven: we moeten van Wall Street naar All Street! Of wat ecologischer gesteld: van ego naar eco. Dat alles heeft de toekomst. Maar je moet daarin wel stappen durven te zetten. Als bedrijf, maar ook als burger. Kijk bijvoorbeeld maar naar TexelEnergie, waarbij burgers een coöperatie hebben gevormd en samen zonnepanelen hebben aangeschaft om te kunnen voorzien in duurzame energie. Zij zijn niet meer afhankelijk van Eneco, Engie of andere energiemaatschappijen. Zo zie je dus dat wij-denken, verbinden en ‘het verschil maken’ zorgt voor duurzame meerwaarde voor zoveel mogelijk mensen.”

 

Reis naar de toekomst

Na Veltenaars’ vlammende betoog in een warme, zonnige setting was het tijd voor onder meer een hackaton, waarin flink werd gebrainstormd, en verschillende inspiratiesessies, waaronder die van Cyriel Kortleven. Of zoals hij zichzelf omschreef: ‘die Belgische kerel met het ladder- en bananenverhaal’. Hij liet zien hoe je zaken anders kunt aanpakken dankzij creatief denken en een change of mindset. Dit alles ook als bijdrage om de reis naar de toekomst te maken met je bedrijf, waarbij bewustwording en verandering van gedrag een grote rol spelen. Jorrit Schiks, mede-oprichter van Directeuren Netwerk en event-host: “Het was een fantastische dag. Wat we met het event wilden laten zien en beleven is wat mij betreft ook gelukt. Het wij-gevoel nog eens benadrukken, tonen hoe we als ondernemers kunnen bijdragen aan een wereld die duurzamer en socialer is en hoe we kunnen verbinden. Doen, leren en denken waren de hoofdthema’s. Als iedereen vandaag zich wat meer bewust is geworden van de stappen die we individueel en samen kunnen maken, dan is dat pure winst. Ik kijk nu al uit naar ons volgende landelijk event op 14 juni 2018. Graag tot dan!”

 

Inschrijven voor volgend jaar? Dat kan hier! 

Foto’s kijken? Check het album hier! 

Bekijk hier de after-movie!

In het tempo van de hedendaagse innovatie, vervullen wij de behoefte aan inspiratie en sparring doormiddel van kwalitatieve en kleinschalige bijeenkomsten voor directeuren.