Taco Anema, oprichter van QWIC, geeft nu én op 5 juli ondernemerstips voor jonge honden

“Kom snel van die roze wolk af en begin gewoon eens met hard werken”

 

“Of ik al miljonair ben? Laat ik het zo zeggen: wel als ik direct toegang heb tot het vermogen van mijn bedrijf.” Aan het woord is Taco Anema, (oudere) jonge hond (40 jaar). Samen met Michiel Hartman heeft hij in 2006 het e-bike lifestyle-merk QWIC opgericht. Een successtory. Inmiddels telt het bedrijf 27 medewerkers in Amsterdam en gaan in meer dan 350 winkels in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk e-bikes over de toonbank. Taco geeft nu en op 5 juli tijdens onze gastlunch in Amsterdam enkele ‘secrets of my succes’-tips die je als jonge hond kunt benutten.

 

Tip: het begint vaak met een goed idee

“Ondernemen is vaak goede ideeën bedenken die je kunt vermarkten. Michiel en ik hadden het idee voor elektrische fietsen opgedaan tijdens een fietstocht van Beiroet naar Beijing. In China bestonden al elektrische fietsen en wij hadden ze in Nederland nog nooit gezien. Een misvatting, zo bleek later. We waren dus echt niet de enige aanbieder. Maar we zagen wel dat de fietsen vooral bedoeld waren voor ouderen en hulpbehoevenden. Een kans dachten wij. Want als QWIC richten we ons nu vooral op de duurzame, milieubewuste consument, jong, oud en energiek die de auto wil laten staan om lekker gezond op zijn e-bike naar het werk te gaan. Dat is ook mijn droom: grote steden zonder auto’s. En daar is dus nog een hele grote markt te winnen. Waar ik uiteraard ook voor ga.”

 

Tip: ken je markt

“Over markten gesproken: ken je markt waarin je actief wilt zijn. Weet wie je klanten zijn, wat ze willen en hoe je ze kunt behouden. Onderzoek dit. Zorg voor onderscheidend vermogen. Laat zien dat klanten alleen dat product of die extra service krijgen, die ze nergens anders kunnen krijgen.”

 

Tip: bouw een netwerk op

“Of je net begint of al een tijdje bezig bent; een goed netwerk is cruciaal voor het slagen van je onderneming. Ooit ben ik een verhuurbedrijf in licht en geluid gestart en ik was uiteraard niet de enige. Maar dankzij mensen uit mijn omgeving werd ik vaak gevraagd om het licht en geluid te regelen op studentenfeestjes en dergelijke. Zo creëerde ik naamsbekendheid en was het al snel: ‘licht en geluid nodig, bel Taco’. Ondanks een tamelijk verzadigde markt, wist ik me dankzij mijn bestaande en nieuwe connecties te profileren. Dat was toen en dat geldt nu nog steeds.”

 

Tip: kom van die roze wolk af

“Veel ondernemers in spé dromen ervan miljonair te worden. Die zijn besmet met een soort romantisch virus bij de start van hun bedrijf en zien zichzelf al liggend op het strand op een mooi eiland. Complete onzin natuurlijk. Ik zou zeggen, kom snel van die roze wolk af en begin gewoon eens met hard werken. Succesvol ondernemer word je niet zomaar, je moet door muren willen lopen.”

 

Tip: ga ervoor

“Al op de middelbare school was ik met handelen en ondernemen bezig. Het moet ook een beetje in je zitten. Ik ben dus als jonge hond begonnen. Nu als 40’er weet ik niet of de term jong nog van toepassing is, maar ik ben absoluut nog jong van geest. Belangrijk is dat je ergens voor gaat, dat je passie, doorzettingsvermogen, uiteraard de nodige skills en goede ideeën hebt. De weg die je als ondernemer aflegt, is vaak hobbelig. De Kamer van Koophandel legt geen rode loper neer. En als ik het heb over ondernemers heb ik het niet over zzp’ers die vaak uit nood hun eenmanszaak zijn gestart. Nee, ik heb het over ondernemers die de wereld willen veroveren met hun product of dienst. Dat kan alleen door een goed team op te bouwen. Je moet niet alleen in jezelf investeren, maar ook aantrekkelijk zijn en blijven voor je medewerkers. Ondernemen doe je samen.”

 

Graag zie ik je op 5 juli. Dan praten we samen verder!

 

 

Meld je snel aan!

Wil je niet alleen lekker lunchen, maar als jonge hond ook verder komen met je bedrijf? Meld je dan hier direct aan voor onze smakelijke en informatieve gastlunch op 5 juli bij QWIC in Amsterdam.

In het tempo van de hedendaagse innovatie, vervullen wij de behoefte aan inspiratie en sparring doormiddel van kwalitatief en kleinschalige bijeenkomsten voor directeuren.

UITGELICHT //BLOG

Ons netwerk is continu in beweging.

Via deze inside pagina brengen we graag verhalen van onze eerdere evenementen onder de aandacht. Het doel is simpel: u vertellen wat er nu gebeurt aan die lunchtafel, u inspireren en proberen verder te brengen.