Zij verhuurt kunst aan bedrijven. Hij levert metalen constructies door heel Europa. Two worlds apart, ogenschijnlijk, maar Berit van Dobbenburgh, directeur bij Kunst.nl en Hans van Raak, directeur bij VDL HMI komen er binnen tien minuten achter dat hun werkwijze veel op elkaar lijkt.

 

We hebben elkaar al eens bij een lunch gezien en ik weet nog dat je bij VDL zit. Maar vertel eens: wat doe jij eigenlijk?

Hans: Wij leveren staalconstructies: van het podium voor de Rolling Stones tot de verpakking van röntgenapparatuur voor Philips.

En wat is jouw rol daarin precies?

Hans: Dat is een goede vraag. Naast dat ik me bezig houd met nieuwe orders en de ontwikkeling van het bedrijf, zorg ik goed voor mijn medewerkers. Dat vind ik belangrijk.

Dat vind ik ook! Het gaat om mensen. Of je nu een product met smaak en gevoel verkoopt of dat je in staal en techniek zit, je bedrijf draait vooral om mensen. 

Hans: Inderdaad. En om de klik die je met je gesprekspartner hebt. Grappig genoeg heb ik voor mijn huidige rol het meeste gehad aan mijn HBO opleiding Verpleegkunde. Ik ben de hele dag bezig met psychologie, sociologie en mensen coachen. Als ik bij een klant zit, probeer ik te doorgronden wie er tegenover me zit en hoe ik die persoon het beste kan beïnvloeden. Het gaat niet alleen om het staal dat we produceren, maar om de mensen met wie en voor wie we dat doen.

Dat klopt ja. Wij zijn ook alleen maar met mensen bezig. Hoe kun je iets dat abstract is, of moeilijk, toch interessant maken voor iemand. Hoe kun je elkaar vinden. Zie jij dat ook zo?

Hans: Zeker. Maar ik ben benieuwd hoe jij al die bedrijven aan je bindt. Ik zou namelijk niet weten waarom ik in ons bedrijf kunst zou ophangen.

Waarom niet?

Hans: Mwah, niemand kijkt er echt naar.

Terwijl kunst heel veel kan doen voor de sfeerbeleving van mensen. Een prettige werkomgeving voor je personeel, maar ook als onderdeel van je marketingstrategie bijvoorbeeld.

Hans: Dit is wel een duidelijke tegenstelling tussen ons denk ik. Wij zijn een typisch productiebedrijf en als ik nu in het MT zou zeggen: ‘Jongens, ik wil kunst gaan huren’ dan zeggen ze: ‘wát ga je doen?’ Waarom zouden we geld uitgeven aan kunst? We zitten toch met een bepaalde cultuur hè.

Ja, en toch zie ik bij veel ingenieursbureaus bijvoorbeeld dat mensen vinden dat het bedrijf erop vooruit is gegaan, als er kunst aan de muur hangt. Bovendien ervaren mensen dan een positievere sfeer op de werkvloer.

Hans: Ja, maar die moeten creatief ook wel wat uitstralen natuurlijk. Bij ons hangt al vijftien jaar hetzelfde aan de muur en niemand is daar echt mee bezig. Zo gaat dat bij ons.Dat is bij veel bedrijven zo hoor. Je kunt beter zonder kunst dan zonder koffie. Maar toch doet het veel met je bedrijf, voor je merk en voor je mensen. Ze voelen zich thuis en gewaardeerd bijvoorbeeld.

Hans: Goh, dat is wel waardevol inderdaad.

Wat voor directeur ben jij?

Hans: Een optimistische. Ik ga altijd uit van de goedheid van de mens. Ik loop liever het risico om op mijn bek te gaan, dan dat ik energie stop in me zorgen maken over of iemand wel eerlijk is.

Dat heb ik ook ja. Ik heb daar wel een pijnlijke – en kostbare – ervaring mee, maar ik leef nog steeds zo.

Hans: Wat is er gebeurd dan?

Dat kan ik nu niet zeggen, want de zaak komt nog voor de rechter. Uiteindelijk staan we dus tegenover elkaar en is de relatie weg. Hans: Ja, ik ben ook wel eens flink op mijn bek gegaan. Dat is balen, maar ik stap daar ook vrij makkelijk overheen. Zodra ik nachtenlang wakker ga liggen van mijn werk, dan ben ik weg. Het belangrijkste is dat ik het naar mijn zin heb, want juist dan doe ik mijn werk het beste.Dat herken ik wel. Ik moet het leuk hebben.

Hans: Wat wij ook als voordeel hebben, als directeur in loondienst, is dat we als het ware spelen met iemand anders’ geld. Dat stap je anders over zo’n teleurstelling heen dan wanneer het je eigen geld zou zijn.

Dat is deels waar. Misschien ben je daardoor ook wel meer een people manager. Want, als je je altijd laat leiden door geld, kun je niet goed vrij denken en afstand nemen. Wij kunnen dat wel en juist dan kom je vooruit.

Hans: Exact. Goede ondernemers weten om te gaan met zaken én met mensen.

 

Berit versus Hans

Dit is Berit (leeftijd) – directeur in loondienst bij Kunst.nl – kijkt graag naar de schaatssuccessen van haar drie kinderen, zélfs ’s ochtends om 5 uur – Leest heel graag een mooi boek.

 

Dit is Hans (45) – directeur in loondienst bij VDL HMI – twee puberdochters – een schoonzoon die langskomt op de trekker – Stapt bijna elke ochtend om 05.00 uur op de fiets om te trainen voor Tour for Life. Trapt inmiddels 350 kilometer per week weg en gaat daarnaast het liefst met leuke mensen op een terrasje zitten.

In het tempo van de hedendaagse innovatie, vervullen wij de behoefte aan inspiratie en sparring doormiddel van kwalitatief en kleinschalige bijeenkomsten voor directeuren.

UITGELICHT //BLOG

Ons netwerk is continu in beweging.

Via deze inside pagina brengen we graag verhalen van onze eerdere evenementen onder de aandacht. Het doel is simpel: u vertellen wat er nu gebeurt aan die lunchtafel, u inspireren en proberen verder te brengen.