Vincent de Beer geeft op 6 september prijs hoe je kunt groeien in een krimpende markt

“Maak schoon met een lach en pak marktaandeel van je concurrenten af”

 

Beercoo begon dertig jaar geleden als eenmanszaak, maar inmiddels is het een toonaangevend regionaal schoonmaakbedrijf met zo’n 600 medewerkers. Ondanks de recessie groeit het bedrijf al jaren gestaag door in een krimpende markt. Puur geluk, ‘fingerspitzengefühl, een overdosis aan zakelijk inzicht, kwaliteit of gewoon de juiste mix van factoren? “Wij maken schoon met een lach”, verklaart directeur/eigenaar en DNN-lid Vincent de Beer één van de sleutels tot succes. Op 6 september deelt hij de rest van zijn geheimen tijdens onze gastlunch aan een schoon gedekte tafel in Bergschenhoek.

 

“Wij maken schoon met een lach”. Doen anderen dat niet?

“Nee”, zegt Vincent resoluut. “Er vinden helaas nog te veel misstanden in de schoonmaakbranche plaats. Bijvoorbeeld door de te hoge werkdruk die wordt opgelegd, is het praktisch onmogelijk om fatsoenlijke kwaliteit te leveren. Dat is niet om te lachen en daar wordt uiteindelijk niemand vrolijk van. Voor een deel heeft het ook met respect en persoonlijke aandacht te maken. De eigenaren van Beercoo, inclusief mezelf, het management en zelfs de administratief medewerkers; ze hebben bijna allemaal op de werkvloer gestaan. Die weten wat schoonmaakwerk inhoudt en hebben respect voor de schoonmakers. Dat is belangrijk. Wij zijn ervan overtuigd dat als wij zorgen dat onze schoonmakers met een oprechte smile hun werk doen, daar iedereen blij van wordt. Daar zetten wij ons, vanuit goed werkgeverschap, dagelijks honderd procent voor in.”

 

Met alleen een lach ben je er niet. Hoe realiseer je groei in een krimpende markt?

“Een simpel theoretisch antwoord: door marktaandeel van concurrenten af te pakken. Dat is ook wat in de praktijk gebeurt. Dit zijn de belangrijkste, wellicht voor de hand liggende stappen om te groeien:

Stap 1: Bestaande klanten behouden door goede kwaliteit te leveren. Als je je dan ook nog eens flexibel opstelt als het gaat om budgetwensen van klanten, dan kom je altijd tot een succesvolle en langdurige samenwerking. En… waardeer je klanten. Onze grootste klantengroep is het mkb. Of het nu gaat om 2 uur of 100 uur schoonmaak per week: wij willen iedere klant, van klein tot groot, blij maken.

Stap 2: Nieuwe klanten werven. Zorg ervoor dat, zodra potentiële klanten op zoek gaan naar een ander (schoonmaak)bedrijf, ze jou uitnodigen voor het maken van een voorstel. Laat hen zien wat er concreet wordt gedaan in het kader van goed en aantrekkelijk werkgeverschap. En biedt ze vervolgens een op maat gemaakt (schoonmaak)plan aan conform hun (budget)wensen en behoeften. Zo kun je je klantenbestand uitbreiden.”

 

Wat moet je wel en niet doen om groei te realiseren?

“Persoonlijk vind ik het heel prettig om een stip aan de horizon te zetten. Waar willen we naartoe? Dat geeft rust en richting. Jaarlijks steken we daarvoor, met de volledige staf en leidinggevenden, de koppen bij elkaar. Ook wil ik niet afhankelijk zijn van banken, andere personen en instellingen of één grote klant. Dat is uiteraard voor iedereen anders en ook in bepaalde branches is dat minder makkelijk, dat snap ik. Groei kost simpelweg geld, tijd en energie. Als je dat er niet in wilt steken dan gaat het ook niets opleveren. Het verbaast mij met enige regelmaat dat ondernemers in kosten denken in plaats van opbrengsten. Alleen naar de kosten(besparingen) kijken, vind ik niet interessant, het gaat er altijd om wat iets oplevert. En bij voorkeur op de lange termijn.”

 

Kun je nog een paar groeitips geven?

  • Focus. De verleidingen zijn groot, maar door te focussen groeien wij. Focus op de producten/diensten die je wilt leveren, aan welke klanten en in welke regio bijvoorbeeld. Weet dus ook wat je niet wilt.
  • Zorg voor een constante groei. Ik ben ervan overtuigd dat je beter met een bepaalde constantheid kan groeien, bijvoorbeeld 20% per jaar, dan het ene jaar 40% en het andere jaar 0%. Operationeel is die grote schommeling moeilijk te managen. 
  • Hou groei leuk! Niets is frustrerender als bij het binnenhalen van een nieuwe klant alleen de verkoper met zijn handen in de lucht een feestje staat te vieren, terwijl de mensen van operations in een hoekje zitten te balen met hun handen in het haar. Als je wilt groeien, richt je je organisatie daar vooraf op in. Laat het voor iedereen een feestje zijn als de omzet groeit. Dan kom je allemaal in een flow. Voor Beercoo geldt dan ook nu en in de toekomst: we willen doorgroeien, op een leuke manier!    

     

    Ook aanschuiven aan een schoon gedekte tafel op 6 september in Bergschenhoek om de groeitips van Vincent de Beer te consumeren? Meld je dan nu aan.

In het tempo van de hedendaagse innovatie, vervullen wij de behoefte aan inspiratie en sparring doormiddel van kwalitatieve en kleinschalige bijeenkomsten voor directeuren.

UITGELICHT //BLOG

Ons netwerk is continu in beweging.

Via deze inside pagina brengen we graag verhalen van onze eerdere evenementen onder de aandacht. Het doel is simpel: u vertellen wat er nu gebeurt aan die lunchtafel, u inspireren en proberen verder te brengen.