Ronald Kleverlaan
Ronald Kleverlaan

Verdiepingsgesprek met… Ronald Kleverlaan

Ook financiering is een item dat we als Directeuren Netwerk graag onder uw aandacht willen brengen. Er zijn verschillende financieringsvormen, maar dit keer stellen we crowdfunding centraal. We spraken dé crowdfunding-specialist van Nederland, Ronald Kleverlaan. Alternatieve financiering werkt voor bijna alle ondernemingen: van klein tot groot

“Met crowdfunding haalt u niet alleen geld binnen, maar versterkt u ook uw netwerk”

 

“Naast financiering van uw onderneming of een project via de traditionele bank kunt u denken aan alternatieven als microkrediet, factoring, leasing, beursgang of… crowdfunding. Laatstgenoemde is flink in opmars. Hiermee kan een groep mensen een specifiek project of een bedrijf financieren, bijvoorbeeld via donaties (goede doelen), rewards (kleine of grote tegenprestatie bij lancering van een nieuw product of dienst in de markt) of investeringen (leningen of aandelen)”, aldus Ronald Kleverlaan, dé crowdfunding-specialist van Nederland.

 

Kleverlaan is mede-auteur van het boek ‘Crowfunding, de hype voorbij’. Verder is hij initiatiefnemer van de CrowdfundingHub, het Europese crowdfunding-kenniscentrum, mede-oprichter van het European Crowdfunding Network en adviseur voor de Europese Commissie. Volgens Kleverlaan is crowdfunding is vooral geschikt voor organisaties die al een sterke community hebben rond hun onderneming en deze community nog meer willen betrekken. “Een goede crowdfundingscampagne zorgt voor additionele loyaliteit van het huidige netwerk van uw onderneming, maar daarnaast is het een marketingcampagne voor uw bedrijf of voor een nieuwe dienst die u wilt introduceren. Als u het inzet voor de marktintroductie van een nieuw concept (reward based crowdfunding) dan is het erg geschikt om te testen of u de doelgroep kunt bereiken en of deze wil betalen voor dit nieuwe product.

 

Zaken gedaan en gefinancierd krijgen

Wellicht denkt u ‘crowdfunding is niets voor mij. Dat is vooral een leuk speeltje voor jonge ondernemers’. “Niets is minder waar”, zo bevestigt Kleverlaan . “Crowdfunding is voor bijna alle soorten bedrijven, klein of groot, sociaal, high-tech of juist erg lokaal een prima manier om zaken gedaan en vooral gefinancierd te krijgen. Voor veel lokale mkb-bedrijven, zoals bars en restaurants, is crowdfunding interessant, omdat het voor hen vaak lastig is om financiering bij een bank los te krijgen. Juist horeca-ondernemingen hebben meestal een eigen netwerk van klanten en kennissen die vaak wél geloven in de ideeën. Maar ook voor duurzame initiatieven (windmolens, zonne-energie) of zelfs een ziekenhuis in Zeeland bleek en blijkt crowdfunding een uitkomst. Of kijk eens naar een sociale startup als Peerby, het platform om spullen van elkaar te lenen, dat in enkele dagen zo’n twee miljoen euro had opgehaald.”

Kies het juiste crowdfundingsplatform

Door de populariteit van crowdfunding is er de laatste tijd sprake van een wildgroei aan crowdfundingsplatformen. Kleverlaan: “Dat maakt het voor u als ondernemer lastig om het juiste platform te kiezen. Wel vindt er langzaam een professionalisering van de markt plaats, waarbij de toezichthouder (AFM), de crowdfundingsplatformen, maar ook banken samenwerken om de markt een volwaardige aanvulling voor traditionele financiering te laten zijn. Ik verwacht en zie dat tijdens dit proces consolidatie optreedt: platformen vallen om of gaan samenwerken. Verder wordt de regulering voor platformen steeds strenger. En dat is maar goed ook.”

 

Zelf crowdfunding inzetten? Een paar handige tips

Wilt u zelf een project financieren via crowdfunding? Ronald Kleverlaan geeft u enkele tips:

– Hou de doelgroep in uw achterhoofd. Zijn zij geïnteresseerd in een sociale return (donatie), materiële return (product als tegenprestatie) of financiële return (rente/winstdeling/aandelengroei)?

– Kies op basis van de wens/interesse van uw doelgroep het juiste crowdfundingsplatform en stel uw tegenprestaties op.

– Maak de tegenprestaties en uw verhaal zo creatief en authentiek mogelijk.

– Maak concreet en duidelijk waar u de financiering voor gebruikt.

– Betrek het netwerk rond uw onderneming zo vroeg mogelijk bij de campagne. Laat hen meedenken en vraag hen in een vroeg stadium te investeren.

 

Meer dan een fantastische marketing tool

Kleverlaan: “Nog even een paar aandachtspunten. Zorg uit eigen kring voor zoveel mogelijk donaties, voordat u promotie in bredere kring start. Als investeerders in een latere fase u of uw onderneming niet goed kennen, helpt het als er al een eerste groep investeerders geïnvesteerd heeft. Verder zijn offline bijeenkomsten erg waardevol om investeerders binnen te krijgen. Crowdfunding werkt niet als u denkt dat u er bent met een filmpje en het uploaden van een projectpagina op een site van een crowdfundingsplatform. Er komt echt meer bij kijken. Gebruik crowdfunding waar het kan en u zult zien dat het uw netwerk versterkt, het een fantastische marketing tool is, waarmee u ook nog eens geld genereert.”

 

Wordt vervolgd:
Hoe crowdfunding uitpakt in de praktijk, leest u binnenkort in het blog van Anoeska Bredius, CEO van DR3DATA.

In het tempo van de hedendaagse innovatie, vervullen wij de behoefte aan inspiratie en sparring doormiddel van kwalitatief en kleinschalige bijeenkomsten voor directeuren.

UITGELICHT //BLOG

Ons netwerk is continu in beweging.

Via deze inside pagina brengen we graag verhalen van onze eerdere evenementen onder de aandacht. Het doel is simpel: u vertellen wat er nu gebeurt aan die lunchtafel, u inspireren en proberen verder te brengen.