Peter van Koppen verklaart de groei van zijn bedrijf en geeft handige tips!

“Warme acquisitie, waarbij we ons netwerk benutten, doet wonderen”

 

Van Koppen & Van Eijk heeft zich in no time opgewerkt tot een belangrijke speler in de uitzendbranche. Begonnen in 2003 en inmiddels heeft het bedrijf niet alleen vestigingen in Nederland, maar ook in Polen en Hongarije. Wat is de sleutel tot het groeisucces? Peter van Koppen, commercieel directeur, doet zijn verhaal op 10 mei tijdens onze gastlunch in Den Haag, maar hij geeft nu alvast enkele ‘groei-tips’.

 

Tip: doe aan warme acquisitie

Anders dan de naam doet vermoeden, telt Van Koppen & Van Eijk een driekoppige directie. “We zijn ooit met z’n drieën begonnen: Derk Beetsma, Fons van Eijk en ik. En nog steeds zijn we met zijn drieën eigenaar”, zegt Peter van Koppen. “Dat typeert ons gezamenlijke geloof in de branche, waarbij de vraag naar gemotiveerde, betrouwbare medewerkers er altijd is geweest en zal zijn. Onze huidige positie binnen de uitzendbranche hebben we voor een groot deel te danken aan warme acquisitie, ofwel: mensen uit ons netwerk dragen prospects aan en we gebruiken onze klanten als ambassadeurs. Aan reclame doen we nauwelijks iets, behalve een logo op de auto’s van de uitzendkrachten. Wel zijn we veel aan het netwerken om te luisteren naar mensen en hun behoeften, en om ons netwerk verder uit te bouwen. Directeuren Netwerk Nederland bijvoorbeeld is daartoe een prima platform.”

 

Tip: geef zelf het goede voorbeeld

De flinke groei van het bedrijf is volgens Peter te danken aan de tevreden klanten en de strenge selectie van goede uitzendkrachten. “We werven op profiel van de klant. Heel hard werken is voor ons geen probleem. We staan zelf met onze voeten in de klei en geven zo het goede voorbeeld. Om ons heen verzamelen we mensen met hetzelfde DNA. En zoals gezegd, de warme acquisitie, waarbij we ons netwerk benutten, doet wonderen. Dagelijks koppelen we ruim 10.000 werknemers met succes aan bedrijven in de sectoren tuinbouw, logistiek, voeding, recycling, schoonmaak bouw en techniek. We werven en selecteren overal in Europa om optimaal te voldoen aan de vraag naar gemotiveerde en betrouwbare medewerkers. Overigens dragen onze twaalf kantoren in Polen de naam Beetsma. Dat spreken ze daar net even iets makkelijker uit…”

 

Tip: ken je klanten en toon oprecht interesse

Peter wil collega-ondernemers meegeven dat de sleutel tot succes is: het kennen van je klanten en het tonen van oprechte interesse. “Verdiep jezelf in de behoeften van de klant en speel daar op in. Zorg dat je altijd (24/7) bereikbaar bent. Luister goed en los problemen, die er iedere dag weer zijn, zo snel mogelijk op. Zorg dat je je klanten continu informeert over de voortgang van zijn vragen. Koester je bestaande klanten als eerste, probeer ook te groeien bij bestaande klanten door beter te zijn dan andere leveranciers. Ga daarna pas op zoek naar nieuwe klanten en gebruik je klanten als ambassadeur. Maar… durf ook nee te zeggen. Zorg dat je niet de regie verliest en neem niet meer projecten aan dan je beheersbaar aan kunt.”

 

Tip: zorg dat je de beste bent, niet de goedkoopste

Tot slot zegt Peter: “Het beste wat je kunt zijn, is jezelf. Zorg dat je mensen het juiste DNA uitstralen en bewaak dat DNA persoonlijk. Geef het goede voorbeeld, want dat wordt gekopieerd. Laat je netwerken voor je werken. Los problemen snel op. Zorg dat je de beste bent en niet de goedkoopste. Heb respect en waardering voor je eigen medewerkers. Wees eerlijk en betrouwbaar. Straal altijd zelf ook de kernwaarden uit die je als bedrijf belangrijk vindt. Dan heb je een prima basis om groei te realiseren.” 

 

 

In het tempo van de hedendaagse innovatie, vervullen wij de behoefte aan inspiratie en sparring doormiddel van kwalitatief en kleinschalige bijeenkomsten voor directeuren.

UITGELICHT //BLOG

Ons netwerk is continu in beweging.

Via deze inside pagina brengen we graag verhalen van onze eerdere evenementen onder de aandacht. Het doel is simpel: u vertellen wat er nu gebeurt aan die lunchtafel, u inspireren en proberen verder te brengen.