Erik Camman, CEO High Attention Group, deelt tips om het hoofd boven water te houden

 

Geen enkele ondernemer zit op een faillissement te wachten. Soms is er helaas geen andere mogelijkheid dan de stekker eruit te (laten) trekken. Erik Camman, algemeen directeur van de High Attention Group en DNN-lid, weet uit eigen ervaring hoe je het hoofd boven water kunt houden. Zelf maakte hij enkele jaren geleden een faillissement mee. “Ik weet hoe het is en hoe het voelt, maar het heeft niet zoveel zin om daar lang bij stil te staan. Treuren is geen optie. Blijven ondernemen wel. Je moet verder.” En dat doet Erik ook. Hij heeft destijds van zijn eigen faillissement geleerd en doet vandaag de dag niets anders dan andere bedrijven aan nieuwe klanten helpen en adviseren hoe ze rendabel(er) kunnen zijn. Hij deelt via dit artikel graag de belangrijkste tips en adviezen hoe je een faillissement kunt voorkomen. Met als rode draad… blijf alert!

 

Tip 1: Beschouw je bedrijf niet als je kindje

“Natuurlijk hecht je je aan het bedrijf dat je zelf hebt opgebouwd. Maar je bent er ooit mee begonnen om geld te verdienen. Niet om ervoor te zorgen en te vertroetelen. Vanzelfsprekend heb je oog voor je medewerkers en wil je het bedrijf op een aardige, menselijke manier leiden. Toch moet je soms in het belang van iedereen ‘onaardige’, zakelijke beslissingen nemen om rendabel te zijn en blijven.”

 

Tip 2: Kijk goed naar je waarde in de markt

“Om je bedrijf te laten renderen, moet je onderscheidend zijn in de markt. Wat is je toegevoegde waarde? Wat zijn je kerncompetenties? Wat zijn je sterke en zwakke punten? Dat moet je beseffen en uitventen. Kijk goed hoe je bedrijf in elkaar steekt. Laat je desgewenst adviseren door externe deskundigen die met een frisse blik je bedrijf onder de loep kunnen nemen en zonodig herstructureren.”

 

Tip 3: Spreid risico’s én geld

“Je zie vaak dat ondernemingen nieuwe activiteiten starten en de kosten daarvan bij hun gezonde activiteiten laten leggen. Stop niet al je eieren in één mandje. De activiteiten of onderdelen die een grotere kans hebben om te sneuvelen als het minder gaat, tasten op deze manier niet de ‘gezonde’ onderdelen aan. Breng van tevoren de verschillende bedrijfsactiviteiten in kaart aan de hand van een risicoprofiel. En over spreiden gesproken; blijf niet eindeloos geld pompen in je bedrijf. Als het mis gaat moet ook jij verder kunnen met je leven. Zo ken ik iemand die een flinke financiële klapper had gemaakt met een innovatief idee en die vervolgens al dat geld verkeerd investeerde. Iedereen om hem heen heeft veel geld aan zijn projecten verdiend en zelf zit hij nu in de bijstand.”

 

Tip 4: Steek je kop niet in het zand

“Een faillissement komt nooit uit de lucht vallen. Het is ook geen toeval. Als je de bui ziet hangen of signalen opvangt, dan moeten de alarmbellen al gaan rinkelen. Je moet dan meteen actie ondernemen. Je afvragen waarom de omzet of de winst daalt, er minder klanten zijn, producten of diensten minder worden verkocht en daar tijdig en adequaat op inspelen. Zorg voor aanpassingen, verandering en gooi verliesgevende producten overboord. Dus niet denken, ‘ach, het waait wel over’ of ‘we zitten nu in een dipje, maar de economie trekt wel weer aan.’ De wereld verandert steeds sneller, dus je moet meebewegen en soms accepteren dat het wellicht tijd is om andere dingen te gaan doen.”

 

Tip 5: Doe een regelmatige check-up

“Hou je bedrijf regelmatig tegen het licht of laat het doorlichten. Ondernemers zijn vaak bezig met de waan van de dag en dan schiet strategisch (na)denken er nog wel eens bij in. Af en toe je hoofd leegmaken leidt tot ruimte voor belangrijke vragen: hoe sta je er financieel voor? Ben je nog voldoende onderscheidend in de markt? Is er over een paar jaar nog werk genoeg? Zijn je producten en diensten dan nog steeds gewild?”

 

Tip 6: Verzamel kritische mensen om je heen

“Met alleen ja-knikkers in je bedrijf kom je niet ver. Zorg dat je twee of drie kritische mensen verzamelt in de directie of raad van bestuur die zeggen waar het op staat, die ook jou zonodig vertellen hoe het anders of beter moet. Aardige mensen zijn leuk in de kroeg, maar niet als je verder wilt komen met je bedrijf.”

 

Tip 7: Voorkom dat het bedrijf volledig afhankelijk is van jou

“Als jij (tijdelijk) wegvalt, houdt het bedrijf dan op te bestaan of valt het in een gat? Is het antwoord ja, dan moet je dit snel anders organiseren. Want een bedrijf is natuurlijk een stuk levensvatbaarder als het niet volledig afhankelijk is van de directeur/eigenaar. Bij ziekte, afwezigheid of zelfs als je eruit stapt, moet een bedrijf blijven draaien. Regel dit. Het is goed voor het bedrijf en goed voor jou, want als je los kunt zijn van je organisatie creëer je ruimte voor je eigen ontwikkeling.”

 

High Attention voor Erik Camman…

Erik Camman heeft meer dan 35 jaar ervaring als verkoper, marketeer en businesscommunicator. Hij staat aan het roer van de High Attention Group. Dit is een verzameling van zes bedrijven, waaronder De Klantenfabriek, die producten en diensten ontwikkelen voor mkb-bedrijven in de b2b-markt. Het gaat daarbij om operationale zaken als drukwerk, websites tot strategisch advies en trainingen voor ondernemers. “Wij verbinden op een uitvoerende manier en zorgen dat mkb-bedrijven meer klanten en winst genereren. Vanuit de High Attention Group kijken we met een frisse blik naar bedrijven. Daarbij zijn we ultra-kritisch. Aan lieve woordjes heb je niets. Zelf ben ik gespecialiseerd in waardecreatie in het mkb. Dat doe ik met plezier en overtuiging samen met klanten en collega’s van High Attention.”

 

In het tempo van de hedendaagse innovatie, vervullen wij de behoefte aan inspiratie en sparring doormiddel van kwalitatieve en kleinschalige bijeenkomsten voor directeuren.

UITGELICHT //BLOG

Ons netwerk is continu in beweging.

Via deze inside pagina brengen we graag verhalen van onze eerdere evenementen onder de aandacht. Het doel is simpel: u vertellen wat er nu gebeurt aan die lunchtafel, u inspireren en proberen verder te brengen.