Nieuwe blogreeks ‘Inzichten uit de praktijk’

 

Directeur Professional Capital, Maarten Colijn, laat zien hoe je persoonlijk en zakelijk groeit

 

“Als je jezelf niet ontwikkelt als directeur, als ondernemer of als mens, dan kun je beter iets anders gaan doen. Je moet onderhoud aan jezelf plegen. Daar heeft je business baat bij. Zakelijke groei en persoonlijke ontwikkeling gaan nu eenmaal hand in hand”, zegt Maarten Colijn, directeur/eigenaar van Professional Capital, en sinds januari 2017 lid van Directeuren Netwerk. Over het hoe vertelt hij in dit blog. Het is de eerste in een serie blogs onder de titel ‘Inzichten uit de praktijk’ waarin steeds een typisch Directeuren Netwerk-thema centraal staat. Het moge duidelijk zijn. In dit blog draait het om groei!

 

Had je een persoonlijk groeiprobleem?

“Hahaha, nou nee. Geen probleem, maar het is natuurlijk wel zaak dat je blijft groeien. Je wilt je als directeur en als mens ontwikkelen, leren van anderen, ideeën uitwisselen, ‘pingpongen’ met gelijkgestemden. Dat was voor mij een van de redenen om lid te worden van Directeuren Netwerk. Maar na een paar maanden lidmaatschap is het voor mij nog te vroeg om te zeggen dat ik ervaringen via het netwerk heb benut voor mijn eigen toko. Wat niet is, kan natuurlijk nog komen… Daarnaast is het belangrijk om altijd kritisch naar jezelf te blijven kijken en je eigen handelen onder de loep te nemen.”

 

Hoe groei je dan als bedrijf?

“Het wordt vaker gezegd, maar het is nu eenmaal zo: je moet onderscheidend zijn in de markt. Toegevoegde waarde hebben. Dat realiseren wij op drie fronten. Zo richten we ons bij Professional Capital op het verbeteren van de prestaties van commerciële teams via onze op maat gemaakte sales trainingen. Daarnaast bieden we open inspiratie- en kennissessies aan voor salesmedewerkers. Maar ons kersverse groeibriljantje is onze mystery calling analyse. Daarmee brengen we kortgezegd als nepklant met onaangekondigde mystery telefoontjes de klantgerichtheid van bedrijven in kaart en bieden we aan de hand van rapportages over gemiste opbrengsten inzicht hoe salesmedewerkers en klantenafdelingen het beter kunnen doen. Soms zijn salesverantwoordelijken binnen een bedrijf niet echt blij met onze bevindingen en roepen deze weerstand op. Maar omdat we zelf ook in de saleswereld actief zijn, weten we precies hoe we daar het beste mee kunnen omgaan. Dus op dat front hebben we zeker een toegevoegde waarde.”

 

Waar komt die groei vandaan?

“Het is vaak niet al te best gesteld met de klantgerichtheid van bedrijven. Joh, je schrikt je rot. Hoe bot sommige medewerkers kunnen zijn aan de telefoon. Je wilt als (potentiële) klant niet afgescheept worden met ‘we hebben lunchpauze, belt u over een half uur maar even terug’ of ‘u kunt ook op onze website kijken voor meer informatie’ of ‘het is erg druk momenteel, we kunnen u niet te woord staan’. Een van onze klanten is een grote hypotheekverstrekker. Die geeft miljoenen uit aan sales en marketing om klanten binnen te halen, maar aan de telefoon worden die klanten vaak gewoon weer weggejaagd. Daar valt dus genoeg te verbeteren. En niet alleen bij die hypotheekverstrekker. Onze mystery call analyses laten zien waar de schoen wringt. We hebben het er maar druk mee…”

 

Wat kunnen jouw medeleden van Directeuren Netwerk hiervan leren?

“Werk aan je klantgerichtheid. Zowel B2C als B2B. Dat is echt essentieel. Zorg dat je salesmedewerkers en receptiemedewerkers vriendelijk zijn aan de telefoon, dat ze (potentiële) klanten duidelijk te woord staan, verder op weg helpen en niet afschepen met een lullige smoes of drogreden. Misschien een aardige tip: bel als directeur ook eens naar de vaste telefoon van je eigen organisatie. Als je maar 5 medewerkers hebt, zal je snel herkend worden, maar vooral als directeur van een wat grotere organisatie is het goed om te beseffen hoe je als klant behandeld wordt. En ja, ik heb ook weleens naar mijn eigen bedrijf gebeld. Ik werd meteen herkend, hahaha. ”

 

Je zei: zakelijke groei en persoonlijke ontwikkeling gaan hand in hand. Hoe dan?

“Door te werken aan persoonlijke ontwikkeling via studie, deelname aan netwerken, cursussen, seminars en gewoon je ogen te openen in de dagelijkse praktijk, krijg je nieuwe inzichten die je kunt benutten. Werk aan jezelf als aantrekkelijke werkgever. Wat ik bijvoorbeeld heb geleerd is om het leiderschap op sommige punten een tikkie informeel in te vullen. Het maakt mij niet uit of een medewerker tijdens werktijd zit te Facebooken of porno kijkt, als hij of zij aan het einde van de dag maar de gewenste resultaten heeft geboekt. Wat ook belangrijk is, en voor ons althans werkt, is een open cultuur. Iedereen mag zeggen wat hij of zij wil. Daarmee geef je medewerkers een gevoel van vrijheid. We zijn dan ook een jong bedrijf met veel mensen uit de generatie z (geboren na 1992), maar leeftijd speelt verder geen rol. Mijn zakelijke partner heeft al heel wat jaartjes achter de rug, maar hij is jong van geest…”

In het tempo van de hedendaagse innovatie, vervullen wij de behoefte aan inspiratie en sparring doormiddel van kwalitatieve en kleinschalige bijeenkomsten voor directeuren.