Matthijs Collard, directeur van UNITiD, laat zien aan hoe je jonge mensen aan boord houdt

“Geef je medewerkers veel vrijheid, doorgroeimogelijkheden en eigen verantwoordelijkheden”

 

“Jonge mensen zijn leergierig, willen doorgroeien en vooral plezier in hun werk hebben. Dat beseffen we maar al te goed. En dat is ook terug te zien in onze bedrijfscultuur. We geven onze medewerkers veel vrijheid, ruimte om zichzelf te ontwikkelen en eigen verantwoordelijkheden. Ook bieden we hen de mogelijkheid om door te leren en groeien via onze eigen academy, trainingen en interne sessies”, zegt Matthijs Collard, directeur/oprichter van ontwerpbureau UNITiD met vestigingen in Rotterdam en Amsterdam. Hij vertelde zijn verhaal tijdens de gastlunch van Directeuren Netwerk op 30 mei in Rotterdam. Dat leverde veel feedback, vragen en discussie op.

 

“Het was leuk en interessant om tijdens een informele lunch te praten en discussiëren met andere directeuren over hoe je de generatie y en z aantrekt en aan boord houdt. Dan heb je het over jonge mensen van gemiddeld achttien tot vijfendertig jaar. Hoogopgeleide talenten die graag jobhoppen en het dus normaal vinden om elke twee jaar ergens anders te werken. Laat ik vooropstellen dat onze aanpak geen blauwdruk is voor andere bedrijven. De bedrijfscultuur is nu eenmaal anders in een metaalbedrijf of een advocatenkantoor. Maar je kunt natuurlijk altijd kijken naar verschillende manieren en voorbeelden uit de praktijk om je organisatie anders in te richten”, zegt Matthijs.

 

Het begint bij het begin

Volgens Matthijs begint het allemaal bij het begin. “Dat klinkt een tikkeltje cryptisch, maar wat ik hiermee wil zeggen, is dat mensen aan boord houden al begint voordat je ze aanneemt. Zo zorgen wij ervoor dat we als bedrijf enorm zichtbaar zijn voor de mensen die we willen aantrekken. We geven veel gastcolleges en hebben continu zo’n tien stagiairs/stagiaires en afstudeerders rondlopen. Op die manier kunnen we makkelijker mensen ‘screenen’ en aannemen die in het team passen. We hebben dan ook een uitgebreid ‘onboarding’-programma. Elke nieuwe medewerker krijgt een mentor en er zijn checklists om mensen snel op de hoogte te brengen van hoe wij werken en hoe we met elkaar omgaan. Het inwerken van mensen vraagt nu eenmaal veel aandacht. Dat wordt weleens vergeten.”

 

Aantrekkelijk blijven

“Om aantrekkelijk te zijn en blijven, moet je het mensen naar de zin maken”, zegt Matthijs. “Ze moeten plezier in hun werk hebben, het gevoel hebben dat ze gewaardeerd worden en onmisbaar zijn. Daarom geven we onze jonge ontwerpers veel vrijheden en eigen verantwoordelijkheden. Met daarbij in onze designbusiness uiteraard een belangrijke focus op creativiteit. Als directeur bemoei ik me zelden met wat er op de werkvloer gebeurt. Of ik dan niet bang ben om de controle te verliezen, zo werd mij gevraagd. Nee, onze medewerkers werken zelfstandig, maar werken ook nauw samen. Er is onderling ‘corrigerend vermogen’ en sociale controle, onder andere via interne communicatietools als Slack. Met dit chat-programma houdt iedereen elkaar op de hoogte en kunnen ze vragen aan elkaar stellen. We zijn allemaal gelijk binnen UNITiD. Er lopen hier geen baasjes rond. Als directeur heb ik geen eigen kantoor of parkeerplaats. Zo creëren we het UNITiD-gevoel.”

 

Doorleren en verder ontwikkelen

Matthijs vervolgt: “Ook stimuleren wij dat onze medewerkers doorleren en zich verder ontwikkelen. Wie daar geen zin in heeft, kiest daar natuurlijk zelf voor. Maar wellicht krijgt die persoon de wat minder leuke klussen of uiteindelijk geen contractverlenging, omdat hij/zij niet meer binnen het team past. Gelukkig is dat bij ons nauwelijks aan de orde. We hebben amper mensen ontslagen en sinds onze oprichting in 2008 zijn er zeventien mensen uit zichzelf vertrokken. En dat op een huidig personeelsbestand van 55 medewerkers. Volgens mij is dat geen slechte score. Uiteindelijk willen we ook als bedrijf doorgroeien. Dan heb je de beste mensen nodig die hart hebben voor de zaak en het UNITiD-gevoel kunnen uitdragen.”

 

Teamspirit belangrijker dan kosten

De teamspirit is belangrijk bij UNITiD. “Klopt, zegt Matthijs. “We hebben verschillende teams en verschillende vestigingen, maar we zijn one united UNITiD. Zo organiseren we iedere maand een bedrijfsuitje onder de naam ReUNITiD. En dat varieert van trampoline springen, soft skills-trainingen, een cursus filmvechten, een workshop fotografie tot een etentje. Wij betalen. Ik kreeg hierover tijdens de lunch ook een vraag: hoe zit dat dan met de kosten? Die moeten toch torenhoog zijn? Toen gaf ik aan dat wij een gezond bedrijf zijn en graag investeren in onze mensen. Wij willen geen goede teams, wij willen top teams! En als bedrijfsuitjes daaraan bijdragen, dan is het dat zo. De kosten spelen dan geen rol. Overigens worden die uitjes door de teams georganiseerd. Onze mensen dragen hier zelf ideeën voor aan. De uitstapjes worden goed gewaardeerd. Ik zou dan ook willen zeggen: blijf werken aan je bedrijfscultuur, kijk hoe je je mensen kunt inspireren en blijven verrassen en geef ze de waardering die ze verdienen.”

In het tempo van de hedendaagse innovatie, vervullen wij de behoefte aan inspiratie en sparring doormiddel van kwalitatieve en kleinschalige bijeenkomsten voor directeuren.