‘Pak en Plant’ succes in Verenigd Koninkrijk. Wanneer volgt rest Europa? Discussieer mee!

“Duurzame co-creatie en innovatie werkt, en niet alleen in de tuinbouw”

 

‘Pak en Plant’ is een vernieuwend en duurzaam concept dat scoort in het Verenigd Koninkrijk. De Nederlandse plantenkwekerij Leo Ammerlaan b.v. wil hiermee de rest van Europa veroveren. Maar hoe doe je dat? John Ammerlaan, directeur van de kwekerij en lid van Directeuren Netwerk is er druk mee bezig en heeft de nodige ideeën, maar is ook benieuwd naar jullie suggesties. Schuif aan tijdens de gastlunch op 24 januari in Bleiswijk, inspireer elkaar en kijk hoe je samen het verschil kunt maken in een concurrerende wereld. “Co-creatie is daarbij heel belangrijk”, aldus John.

 

Wat houdt ‘Pak en Plant’ in? John: “Het komt erop neer dat we bij plantjes geen grond met turf meer gebruiken, maar volledig composteerbaar en duurzaam materiaal. In dit geval kokosnootschil. Deze brengt geen schade toe aan het milieu. Het plantje, met een kluit verpakt in gerecycled plastic, is bovendien makkelijk te planten door de consument. ‘Pak en Plant’ is dus hét antwoord op de vraag naar duurzame planten die de consument veel plezier geven. In Engeland zien ze dat helemaal zitten. Nu de rest van Europa nog.”

 

Groot succes in het Verenigd Koninkrijk

Waarom is ‘Pak en Plant’ dan een succes in het Verenigd Koninkrijk? “Daar staat het gebruik van turf als grond al jaren ter discussie en ook niet-recyclebare polystyreen transporttrays worden er als vervuilend en schadelijk gezien. Dit kwam tijdens een consumentenonderzoek aan het licht. Hierop heeft het Britse warenhuis B&Q gereageerd en samen met kwekers en leveranciers van kokos en plastic duurzaamheid op de kaart gezet”, zegt John.

 

En in Nederland en de rest van Europa dan?

John: “In Nederland is het slechts beperkt succesvol. De verdere introductie wordt hierbij sterk bemoeilijkt, doordat we werken met een franchiseorganisatie, waarbij de grote inbreng van de zelfstandige ondernemers remmend werkt. Maar er zit hier en daar vooruitgang in. Zo heeft bijvoorbeeld Intratuin ‘Pak en Plant’ in achttien filialen in het assortiment. Vooral de violen doen het goed als tuinplant. Ook in Duitsland en Frankrijk worden pilots opgezet met ‘Pak en Plant’.”

 

Wees onderscheidend door innovatie en co-creatie

“Co-creatie is een belangrijke sleutel tot succes”, zegt John. “Hierbij hebben alle betrokken partijen invloed op de ontwikkeling van een product. Ieder vanuit zijn eigen competentie. We zitten dan ook vaak met toeleveranciers en eindklanten aan tafel om samen onderscheidende producten te creëren. Door met de leverancier goede afspraken te maken en het product te blijven doorontwikkelen, kom je tot een vernieuwend product. Exclusiviteit aan een klant/leverancier per land geven, in ruil voor commitment; daar gaat het om. Blijf in gesprek met elkaar. Blijf doorgaan met co-creëren. Kijk goed om je heen en speel in op ontwikkelingen. Voor ons zijn de uitdagingen de komende tijd om concepten als ‘Pak en Plant’ en ‘Season’s Best’ (dat zijn seizoensplanten die door onze eigen kwekers zijn geselecteerd en getest, waarbij we goede tuinprestaties kunnen garanderen) verder te ontwikkelen, de opkweek van jonge planten uit te breiden en nieuwe teelten, zoals biologische groenten, te onderzoeken.”

 

Plezier in je werk straalt af op je klanten

John heeft het prima naar zijn zin in de tuinbouw. “Omgaan met levend materiaal en dit omzetten naar een goed product, is keer op keer een mooie uitdaging. Ook het werken in een familiebedrijf geeft een grotere betrokkenheid. Het draait minder om de poen en meer om het de klanten naar de zin te maken. Wat ook leuk is in de tuinbouw is het werken met seizoenen, waardoor er veel afwisselende werkzaamheden zijn. Maar wat voor ons geldt, geldt natuurlijk ook voor andere ondernemers. Heb plezier in je werk, straal dat uit. Klanten zijn daar gevoelig voor.”

 

Over Ammerlaan en Ammerlaan…

Plantenkwekerij Leo Ammerlaan b.v. is een van de grotere, jonge plantenkwekerijen van Nederland. Het bedrijf levert aan kwekers, wederverkopers, tuincentra en doe-het-zelf-zaken. Het is een echt familiebedrijf vol innovatieve ideeën met zo’n tachtig vaste medewerkers en veel gewaardeerde uitzendkrachten. De 53-jarige John Ammerlaan werkt er al meer dan dertig jaar en zit sinds 1992 samen met zijn zus in de directie. Deze ondernemer in de tuinbouw is als het ware opgegroeid tussen de planten en is altijd op zoek naar onderscheidende producten in een sterk competitieve markt. ‘Pak en Plant’ is daar een goed voorbeeld van. “Mijn focus ligt vooral op het telen en verkopen van planten in West-Europa”, aldus John.

 

Ook trek in een duurzame en inspirerende lunch? Meld je aan!

Wil je meer te weten komen over het geheim achter het succes van ‘Pak en Plant’ en hoe dat voor jouw business kan werken? Schuif dan op 24 januari aan in Bleiswijk, lunch en discussieer mee en laat je inspireren en informeren. Meld je hier aan!

In het tempo van de hedendaagse innovatie, vervullen wij de behoefte aan inspiratie en sparring doormiddel van kwalitatieve en kleinschalige bijeenkomsten voor directeuren.

UITGELICHT //BLOG

Ons netwerk is continu in beweging.

Via deze inside pagina brengen we graag verhalen van onze eerdere evenementen onder de aandacht. Het doel is simpel: u vertellen wat er nu gebeurt aan die lunchtafel, u inspireren en proberen verder te brengen.