Dennis Stokman is oprichter en eigenaar van Blauwe Monsters, een ambitieus en vernieuwend online marketing bureau. In dit interview belichten we het stukje menszijn naast leiderschap. Waar houdt hij zich mee bezig naast zijn werk? Wanneer voelde hij zich voor het eerst succesvol? En wat is zijn grootste droom?

Wie is Dennis Stokman?

Dennis is na een leuke carrière bij een grote verzekeraar als ondernemer begonnen om samen met zijn compagnon HemdVoorHem naar de top van de zoekmachine te brengen. In de loop der jaren hebben wij dit bedrijf naar nummer één gebracht in Google. Toen we daar mee bezig waren, konden we geen goede online marketing bureaus vinden en besloten uiteindelijk zelf een marketingbedrijf te starten. Dat bleek een schot in de roos en zo is Blauwe Monsters ontstaan. Dus wie ben ik? Ik ben Blauwe Monsters omdat ik daar altijd mee bezig ben. We helpen bedrijven hogerop te komen in Google. Je kunt zeggen dat ondernemen mijn passie is. Daarnaast besteed ik graag de tijd, die ik nog over heb, aan mijn gezin en vrienden. Ook al is tijd schaars, ik doe wel wat ik het liefste doe: ondernemen.

Wat is jouw favoriete bezigheid?

Ik haal energie uit het laten groeien van mensen. Je zou kunnen zeggen dat ik een coach en ‘ontwikkelpersoon’ ben die andere mensen wil helpen hen naar een hoger niveau te brengen, zowel op persoonlijk als zakelijk gebied.

Welk boek dat je hebt gelezen raad je aan?

Het boek How to win friends and influence peoplevan Dale Carnegie. Een interessant boek dat ingaat op de psychologie van hoe mensen in het leven staan. Het beschrijft hoe de mens in elkaar zit en hoe de mens op een goede manier te beïnvloeden is. Ook laat het zien hoe je met andere mensen omgaat en je ontdekt hoe iemand in elkaar zit. Dit kan je helpen om in te zien of bepaalde personen aan de juiste ‘voorwaarden’ voldoen en hoe zij in te zetten zijn binnen je bedrijf.

Wat wilde je later worden toen je nog een kind was?

Ik wilde altijd piloot worden omdat het beroep me fascineerde. Daar is uiteindelijk niks van terecht gekomen en daar ben ik heel blij mee! Wat ik nu doe vind ik veel leuker en uitdagender.

Welke ontwikkeling vind je dat we in de gaten moeten houden?

De ontwikkeling van AI (Artificial Intelligence), en dan met name de inzetbaarheid in verschillende gebieden. Als ik kijk naar mijn vak, dan zou het gaan om het automatiseren van biedingssystemen voor het online inzetten van reclame. Als je kijkt naar de grote wereld, dan is het nog interessanter dat we in de nabije toekomst met zelfsturende auto’s in de weer gaan. De komende 10 jaar zal veel gerobotiseerd worden, wat zeker eng is maar tegelijkertijd ook erg fascinerend dat we zo’n tijd tegemoet gaan.

Wanneer voelde jij je voor het eerst succesvol?

Recent voelde ik mij best succesvol en dat was op twee momenten: de eerste keer was toen ik van de accountant hoorde dat mijn bedrijf winst maakte in plaats van verlies. De tweede keer doordat mijn bedrijf herkend werd toen ik met iemand in gesprek was. Wij zijn sinds kort bezig met radioreclame, dus het voelde wel als een succes dat iemand je herkent en weet dat je bestaat.

In welk land zou je het liefste wonen?

Nederland, Amsterdam. Hier wil ik niet meer weg, dit is mijn grond en hier ben ik geplant. Onze roots zijn zo ingebakken dat als je daar van weg gaat, je jezelf niet kan terugvinden. Ik voel me prettig op Ibiza, maar ik zie bijvoorbeeld niet in wat mijn bedrijf daar zou moeten.

Wat is jouw grootste droom?

Dit blijven doen en blijven groeien als bedrijf waardoor je een naam van omvang wordt. Ook zou ik het best wel kicken vinden om naar de beurs te gaan om daar mijn bedrijf te presenteren.

Wat is je plan als je stopt met je bedrijf? Is er een life after ondernemerschap?

Daar heb ik wel eens over nagedacht, maar ik denk niet dat er nog een leven na ondernemerschap komt. Bedrijf A is wat ik nu doe, maar bedrijf B is er al en bedrijf C is in ontwikkeling. Het is een soort ongoing cyclus waar ik niet mee ga stoppen. Ondernemen zit in iemand en dat ga je er niet zomaar uit halen. Mezelf blijven uitdagen en het maximale uit mezelf halen is voor mij een reden waarom ik hier mee doorga.