“Directeuren, kijk eens wat vaker over de schutting voor een goed idee”

 

Ondernemers zouden eens wat vaker over de schutting moeten kijken. Dat is de stellige overtuiging van Ramon Vullings, cross-industry innovation-expert en co-auteur van het boek ‘Not invented here: cross-industry innovation’. “Het is goed om eens buiten je eigen bedrijf of branche te kijken hoe anderen het aanpakken. Wellicht heeft iemand al een prachtige oplossing bedacht voor een van jouw grootste business-uitdagingen waar je vervolgens zelf mee kunt innoveren”, aldus Ramon. Tijdens het Meet the Expert-event op 7 december in Kasteel Maurick in Vught neemt hij ons mee in zijn energieke en inspirerende wereld van cross-industry innovation. Wij spraken hem vooraf.

 

Ramon heeft het er maar druk mee. Hij vliegt de hele wereld over om zijn kennis over cross-industry innovation uit te dragen en te delen. Zo was hij een tijdje terug nog keynote speaker bij NASA in Houston tijdens hun cross-industry innovation summit. “Vijftig procent van mijn tijd doe ik lezingen. Veertig procent besteed ik aan het begeleiden van klanten op het gebied van cross-industry innovation, zoals products/services, business models, partnerships en leadership & attitude, en voor de rest geef ik les aan de Antwerp Management School en Fontys University of Applied Sciences”, aldus Ramon.

Waarom is het handig of misschien wel noodzakelijk om vaker over de schutting te kijken?
“54% van de CEO’s (IBM IBV study) geeft aan dat ze concurrentie zien aankomen uit andere sectoren! Je moet dus zelf zorgen voor een juiste ‘remix strategie’. Denk hierbij aan het kiezen van de juiste aanpak voor cross-industry innovatie:

  • Outside-in: kennis en kunde uit andere sectoren overnemen in je eigen sector.
  • Inside-out: kijken welke ‘assets’ en IP (intellectual property) je kunt inzetten in andere sectoren.
  • Coupled: bewust samen met een (non-competitieve) organisatie iets geheel nieuws introduceren.

In alle gevallen kunnen organisaties het door ons ontwikkelde concept-combine-create- model doorlopen, waarbij op een slimme manier aan innovatie wordt gedaan.”

 

Welke tools heb je daarvoor nodig?
“Wij, Marc Heleven en ik, bieden verschillende tools aan in ons boek, op onze website en tijdens onze trajecten en lezingen. Een voorbeeld is de ‘cross-industry innovation jackpot’, waarbij mensen zelf toepassingen en markten kunnen mixen bij hun diensten die ze niet zelf kunnen ontwikkelen.”

 

Hoe kun je bijvoorbeeld als ICT-bedrijf iets opsteken van de luchtvaartsector?
“Cross-industry innovation is eigenlijk een springplank voor innovatie. Door slim te kijken naar oplossingen voor conceptueel dezelfde uitdagingen in andere omgevingen kun je sneller en beter innoveren. De meeste cross-industry-trajecten beginnen met een specifieke vraag. Van sector naar sector zijn ook zeker zaken te leren. Zo zijn de luchtvaart en ook de Formule 1 dankbare omgevingen vanwege de aanwezige innovatieve kennis van techniek. De ICT-branche heeft al aardig wat opgestoken van de luchtvaart, bijvoorbeeld ‘check, check, double check’ rondom veiligheid en zekerheid. Dat gebeurt in de ICT-sector nu via redundant systems (het dubbel uitvoeren van systemen, zoals backups) en programmeurs die elkaars code doorlopen.”

 

Heb je tips voor bedrijven hoe ze het beste iets kunnen opsteken van andere branches?
“Stel jezelf gewoonweg de vraag: ‘in welke branche doen ze al wat ik graag wil? Waar bieden ze momenteel al het gewenste serviceniveau?’. Volg bijvoorbeeld de cross-industry-methode: concept, combine en create die ik al eerder heb genoemd en maak gebruik van (gratis) kennismakelaars. Die zijn te vinden via Springwise.com, AskNature.org  en Moreinspiration.com. Of bekijk mijn boek of check mijn website!”

 

Moet cross-industry innovation nog groeien of is het al booming?
“Het is erg populair op dit moment. Wij zijn er al vijf jaar full force mee bezig en we zien nu dat het echt op veel plaatsen wordt opgepikt. Zo zijn er de nodige conferenties rondom het thema. NASA pikt het nu concreet op als alternatief voor stage-gate; dat is een methode om het hele innovatieproces te managen – van idee tot de introductie van een product of dienst. En wij, Marc en ik, krijgen veel verzoeken van publishers die ons boek graag willen vertalen. Het is inmiddels beschikbaar in onder andere Duits, Chinees en Koreaans.”

 

Welke rol speel jij in het cross-industry innovation-verhaal?
“Ik zie mezelf als ‘ambassadeur van cross-industry innovation’ in de wetenschap en ook in de techniek wordt cross-industry innovation al geruime tijd toegepast. Ik zie het als mijn taak om het ook meer bekend te maken in management- en organisatie-ontwikkeling. Dit alles om het zo uit het fysieke productendomein te halen en over te brengen naar hoe we organisaties en processen vormgeven, want daar is nog zoveel te winnen.”

 

Hoe kun je uitgroeien tot cross-industry expert?
“Voornamelijk door veel research en projecten te doen. ENGIE zocht bijvoorbeeld cross-industry inspiration voor procesverbetering en L’Oreal is op zoek naar een nieuwe manier om de klantbeleving in apotheken te verbeteren om zodoende meer care-producten te verkopen naast cure-producten. Daar zetten we onze kennis en knowhow voor in. Gelukkig hebben we bij de innovatieconsultants van 21 Lobsterstreet, waar Marc en ik deel van uitmaken, al verschillende klanten met wie we samen gaan kijken naar hoe soortgelijke uitdagingen in andere sectoren aangepakt worden. Dit kan door op bezoek te gaan bij andere organisaties, maar zeker ook door gewoonweg slim desk research te doen. In ons boek geven we praktische tips, zoals het volgen van de cross-industry methode (zie eerder genoemde tip) en praktijkvoorbeelden van cross-industry innovation, zoals de ICT-sector die kennis en kunde gebruikt uit de luchtvaartsector. Dergelijke voorbeelden blijven we verzamelen. We beschikken nu over een enorme database met best practices, zodat we makkelijk ideeën kunnen ‘remixen’ voor klanten”.

 

 

Je staat ook bekend als ideaDJ. Welke ‘innovatieve platen’ draai jij dan?
“Hahaha, het ideaDJ-concept hebben we destijds bedacht voor ‘visueel brainstormen’, maar dat werkte niet. Nu is ideaDJ een prachtige event-tool om pitches en debatten visueel te ondersteunen. Heerlijk om te doen; real-time beelden plaatsen bij wat mensen zeggen. Dit alles om hun boodschap te ondersteunen.”

 

 

Waar liggen voor jou de uitdagingen de komende tijd?
“Inhoudelijk liggen de uitdagingen om de nieuwe technieken en business-modellen bij te houden die impact hebben op zoveel verschillende sectoren. En waar ondernemers vervolgens weer hun voordeel mee kunnen doen.”

 

De kracht van cross-industry innovation zelf beleven? Meld je nu aan!

Wil je mooie, frisse inzichten krijgen uit andere branches waar je zelf concreet mee verder kunt? Ramon Vullings geeft tekst, uitleg en cross-industry tools! Aanmelden voor het energieke, interactieve Meet the Expert-event op 7 december in Vught? Kan door de vele aanmeldingen alleen nog via een persoonlijke aanmelding, stuur ons een mail

In het tempo van de hedendaagse innovatie, vervullen wij de behoefte aan inspiratie en sparring doormiddel van kwalitatieve en kleinschalige bijeenkomsten voor directeuren.

UITGELICHT //BLOG

Ons netwerk is continu in beweging.

Via deze inside pagina brengen we graag verhalen van onze eerdere evenementen onder de aandacht. Het doel is simpel: u vertellen wat er nu gebeurt aan die lunchtafel, u inspireren en proberen verder te brengen.