Gijsbert van der Meulen toont hoe nieuwe inzichten voordelig kunnen zijn voor je business

 

“Directeuren die vijf dagen per week in hun eigen kantoor doorbrengen en zo leiding geven aan hun bedrijf doen er goed aan om eens buiten de bedrijfsmuren te kijken. Daar blijf je scherp van”, zegt Gijsbert (“zeg maar Gijs”) van der Meulen. Hij kan het weten. Naast directeur/eigenaar van Ad Hoc Data, heeft hij een uitzendbureau Receptioniste-Next, een investeringsbedrijf Eos Nova en een adviesbureau FiveLeggedSheep waar vanuit hij ook nog een aantal dagen per week werkt als interimmer. Gijs is al drie jaar lid van Directeuren Netwerk. In dit blog vertelt hij over het belang voor je business om scherp en nuchter te blijven. Het is de tweede in een serie blogs onder de titel ‘Inzichten uit de praktijk’ waarin steeds een typisch Directeuren Netwerk-thema centraal staat.

 

Hoe blijf je zelf scherp?

“Door verder te blijven kijken. Ik zit in de luxe, zelf gecreëerde positie, dat ik verschillende petten op kan zetten. Als directeur van Ad Hoc Data, Receptioniste-Next en Eos Nova en als interimmer, waarbij ik voor verschillende organisaties en bedrijven werk en heb gewerkt, zoals KPN, NS en energieleverancier Greenchoice. Bedrijven die ik vooral help op het vlak van marketing, sales en klantcontact. Daar breng ik een hoop kennis en ervaring, maar ondertussen krijg ik zelf ook verschillende nieuwe inzichten uit verschillende praktijken, die ik vervolgens kan benutten voor mijn eigen business.”

 

Je kunt toch niet verwachten dat iedere directeur er verschillende banen op na houdt?

“Nee, dat zou ik ook niet willen beweren. Voor mijzelf werkt het in ieder geval wel om op verschillende fronten actief te zijn. Maar, ongeacht de vorm waarin je het giet, is het gewoon goed om regelmatig buiten de muren van je eigen pand te kijken. Teveel directeuren maken de fout om alleen maar bezig te zijn met de waan van de dag en de directe dagelijkse leiding van hun bedrijf. Er zijn momenteel allerlei ontwikkelingen gaande op technologisch, juridisch en sociaaleconomisch gebied, die van invloed kunnen zijn op je bedrijfsvoering. Dat kun je via internet en seminars te weten komen, maar het is ook goed om letterlijk en figuurlijk eens bij een andere organisatie een kijkje te nemen en te sparren met andere professionals. Hoe doen zijn het, hoe spelen zij in op ontwikkelingen en wat kan ik daarvan opsteken?”

 

Nieuwe inzichten en ‘sparmomenten’ krijg je toch ook via Directeuren Netwerk?

“Zeker. Alhoewel ik zelf eerder wat kom brengen dan halen tijdens de netwerklunches, als ik heel eerlijk ben. Ik vind het leuk om, al is het kort, even mee te denken en een collega een nieuw inzicht te verschaffen. Los daarvan heeft Directeuren Netwerk mij zeker ook nieuwe interessante contacten opgeleverd. Sommige leden zie ik buiten de lunches om en dat leidt ook nog wel eens tot samenwerkingen. Maar wat me vooral aanspreekt aan Directeuren Netwerk is dat je met een grote diversiteit te maken hebt. Het zijn weliswaar allemaal directeuren, maar vaak met verschillende achtergronden en actief in de meest uiteenlopende branches. Interessant om ideeën mee uit te wisselen en mee te sparren.”

 

Hoe maak je het verschil?

“Scherp blijven, is een van de factoren om het verschil te maken. Oog hebben voor wat er gebeurt binnen én buiten de bedrijfsmuren. Goed zijn voor je medewerkers en naast een prettige werkomgeving zorgen voor een ‘fun factor’ in je bedrijf. Zij moeten het naar hun zin hebben om optimaal te presteren. Verder is het zaak om nuchter en realistisch te blijven. Geen gekke dingen doen als het even goed gaat en de kosten laag houden. Als je niet elke maand vol aan de bak moet om je overhead terug te verdienen, is er ook ruimte om nieuwe dingen te proberen die niet altijd gelijk geld op leveren. Zelf ben ik een realistische rekenaar en durf ik ook een omzetverlaging te prognosticeren en het als een uitdaging te zien om dan nog steeds winst te boeken. Mijn successen heb ik mede behaald door zuinig te zijn, door niet opeens in een (te) dure auto te gaan rijden van de eerste winst, mijzelf geen exorbitant salaris uit te betalen, geen eigen koffieautomaat of duur kantoor te geven. Gewoon een flexibele werkplek, net als de rest. Het klinkt allemaal niet sexy, maar het is wel effectief.”

 

Wat zijn de uitdagingen voor je?

“De nieuwe wetgeving rondom privacy en gegevensbescherming die per mei 2018 van kracht wordt, zal de nodige impact hebben op mijn bedrijf Ad Hoc Data, waar wij via een zelfservice-portaal bedrijfsgegevens beschikbaar stellen voor marketing en salesactiviteiten in de B2B-markt. We zijn op dit moment druk bezig om alle implicaties in kaart te brengen en te vertalen naar passende oplossingen om onze klanten blijvend te kunnen ondersteunen. Ook hier geldt: geen gekke dingen doen, maar berekende stappen zetten. Zoals bestsellerauteur Jim Collins ook aangeeft: ‘gestaag en volhardend’. Verder wil ik nog meer doen aan risicospreiding (of diversificatie, zoals Ansoff het noemt) door overname van, of intensieve samenwerking met een of twee bedrijven. Een pet meer of minder kan geen kwaad… O ja, en daarnaast wil ik graag nog een beetje tijd overhouden voor mijn privéleven. In september loop ik de Dam tot Damloop om geld in te zamelen voor KWF en daar moet ik ook nog wel wat trainingsmeters voor maken.”

In het tempo van de hedendaagse innovatie, vervullen wij de behoefte aan inspiratie en sparring doormiddel van kwalitatieve en kleinschalige bijeenkomsten voor directeuren.